[]
[] [firmabil.no] []

Skrekkens storkontroll


Tekst: Haakon Førde. Foto: Statens Vegvesen



LASTEBIL: Her er tall og bilder til ettertanke før påskeutfarten. I en tredagerskontroll på E6 sør for Oslo fikk nesten hver tiende lastebil bruksforbud.

TRAFIKK: Fagleder i Statens vegvesen, Ronny Lindesteg, har oppsummert kontrollen tørt og nøkternt – og skremmende.

Oppsummering felleskontroll Taralrud kontrollstasjon 8-10. april:
* Antall tunge kjøretøy igjennom kontrollplass: ca. 3500 stk.
* Antall tunge kjøretøy over vekta på kontrollplass: 1760 stk.
* Antall tunge kjøretøy til nærmere kontroll: 580 stk.

Av disse har:
* 234 stk. fått bruksforbud (blant annet på grunn av dårlig lastsikring, overlast, tekniske feil og mangler, bremser, dokumenter, ulovlig kabotasje m.m)
* 313 stk. fått skriftlig mangler (teknisk, dokumenter, m.m)
* 16 stk. blitt anmeldt (alvorlige tekniske mangler, kjørt forbi kontrollplass m.m)

I tillegg har 1431 stk. kjøre og hviletidsdøgn blitt kontrollert, hvor 33 stk. har fått advarsel og 5 er anmeldt.

Generelt: Nesten halvparten av de som ble tatt inn til nærmere kontroll fikk bruksforbud. Noen av disse ble raskt ordnet opp i, og fikk kjøre videre.

Noen ble stående lengre, pga det tok tid å få lastet om, utbedre feil eller å bli fraktet til verksted. Et italiensk vogntog valgte å bli tauet til Kiel ferga, for å reparere feilen i hjemlandet, da det ble for dyrt i Norge.

40 kjøretøy ignorerte skiltingen for kontroll, og kjørte forbi kontrollstasjonen. En del av disse ble hentet inn igjen ved hjelp av politiet, og fikk et forenklet forelegg på 4200 kr, samt at de ble kontrollert av Statens vegvesen.

En forsøkte å stikke av igjen fra kontrollplass etter at han ble hentet av politiet – og ble anmeldt, samt beslag av førerkort.  De det ble også avdekket alvorlige bremsefeil, som førte til avskilting og anmeldelse.

Oppsummering: Det er mange sjåfører som har alt i orden med dokumenter, samt holder kjøretøyet i god teknisk stand.

Men, det er fortsatt en for stor andel av de kontrollerte som har større feil og mangler og utgjør en potensiell fare i trafikken.

Ronny Lindesteg, Fagleder i Statens vegvesen


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: