[]
[] [firmabil.no] []

Subaru WRX STI på veien


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKKET: Subaru lanserer sin rå entusiastbil i ny innpakning. Vi dro til Stockholm for å prøve vidunderet, på bane og vei.

Mange nordmenn fikk øynene opp for Impreza WRX STI da Petter Solberg fikk plass i Subarus rallyteam i 2000, og ikke minst da han sikret seg VM-gullet i 2003.

Nå er fjerde generasjon WRX STI klar for lansering, og mange vil sette pris på at den er tilbake i sin opprinnelige form, som sedan, etter 5-6 år som kombikupe. Og Impreza-navnet? Det er borte fra denne, og brukes bare på den sedate 5-dørsutgaven med 1,6-liters motor.

Gjennomarbeidet
Entusiastbilen heter rett og slett Subaru WRX STI. Plattform og deler av karosseriet er felles med Impreza, men i WRX STI er alle detaljer perfeksjonert for å fremdyrke ekstreme kjøreegenskaper og ytelser.

Mye er gjort for å lage en enda mer ekstrem bil enn forgjengerne, samtidig som ingeniørene også fikk beskjed om å gjøre den mer anvendelig til daglig bruk.

Oppskriften var en lettere, men stivere bil, med et avansert chassis. For når Subaru snakker sportsbil mener de ikke bare en bil med kraftig motor som går raskest mulig rett frem. Her er kjøreegenskaper vel så viktige.

Direkte
Styringen er noe av det mest direkte vi har opplevd. Den er rent hydraulisk, og sammenlignet med forrige generasjon er styreutvekslingen mer direkte (fra 15:1 til 13:1).

Noen vil nok oppfatte bilen som tung på rattet i bytrafikk, men på svinget vei og på vår testbane gir styringen ekstrem kontroll over bilen. Det blir nærmest som å peke ut retningen, så styrer bilen dit du forventer.

I profil fremstår takbuen i nye WRX STI som coupéformet med en kort bakstuss som domineres av den solide hekkspoileren. Synes du spoileren blir for dominerende, kan du bestille bilen uten denne.

Moderne
Når man åpner dørene ser man et moderne interiør som er holdt i sort med rød dekor. De to instrumentklokkene har røde tall på sort bakgrunn, og mellom dem sitter en LCD-skjerm som fungerer som kjørecomputer.

Rattet med flat bunn er tykt og sportslig og kledd med perforert skinn der det er naturlig å feste grepet.

På midtkonsoll og dashbord er paneler i karbonfiber benyttet som dekorasjon, og pedalene er selvsagt utført i aluminium med gummiputer. Sportssetene er Subarus egne og gir god sidestøtte, men vi kunne ønsket oss en uttrekkbar sittepute for mer lårstøtte.

Boxerkraft
Motoren i WRX STI er en videreutvikling av den som ble brukt i forrige generasjon, en 2,5-liters boxer turbo med 300 hestekrefter. Maks dreiemoment på 407 Newtonmeter hentes ut ved 4000 omdreininger, men allerede ved 2000 o/min. har du rundt 300 Nm til disposisjon.

Selv om mange forbinder WRX STI med rallysport, er dette en bil som egner seg meget godt for banekjøring. Man skal opp i vesentlig dyrere sportsbiler for å finne så hardcore kjøreegenskaper som i denne bilen på bane.

Forbeholdt menigheten
Man blir virkelig forelsket i bilen etter noen runder på bane. Samtidig er den en allrounder som oppfører seg eksemplarisk på landevei med ett unntak – støynivået er ubehagelig selv i så moderate hastigheter som 80 km/t.

Informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge regner med å selge “en håndfull” biler når WRX STI kommer til Norge i juni.

– Vi har en gruppe entusiaster som bare må ha den, og for dem fins det ikke noe alternativ, sier Thrane. Og det er ikke bare i Norge WRX STI blir eksklusiv, totalt regner Subaru Europa med å selge 1000 biler.

Fakta Subaru WRX STI

Motor:

4-sylindret turbo boxermotor, 2457 ccm.

Effekt:

221 kW (300 hk) v/6000 o/min.
407 Nm v/4000 o/min.

LxBxH:

460 x 180 x 148 cm.

Akselavstand:

265,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1582 kg.

Bagasjerom:

460 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

5,2 sek.

Toppfart:

255 km/t.

Snittforbruk:

1,04 l/mil.

CO2:

242 g/km.

Pris:

kr 879.000.

Konkurrenter: Audi S3, BMW M 135i xDrive, Volkswagen Golf R


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: