Best der veien slutter
FØRSTEINNTRYKKET: Jeeps nye Cherokee er forbedret på de fleste punkter, men er fortsatt best der veien slutter. – Forbedret på alt og best på det meste! Husk at Jeep ikke bare et bilnavn. Nei, det er et begrep. Du finner det til og med i ordlista. Jeeps norske salgssjef, Steinar Dokken, er så høyt oppe av begeistring for den nye Jeep Cherokee at mannen nesten ikke når ned til pedalene. Produsentene ligger heller ikke på latsiden når de skal fortelle hvem de er: “Since 1941” står det i rattringen, og nederst i gummipakningen rundt frontruta skimter vi konturene av originalen – krigsbilen fra 1940-årene. Bilen som Jeep vil ha det til at var med å redde sivilisasjonen. Intet mindre, må du vite! Men tilbake til Cherokee. Nå skal denne sliteren fram i lyset igjen etter en tid i skyggen av storebror Grand Cherokee og villmannen Wrangler. Trives i terrenget Med 22 cm bakkeklaring tar Cherokee seg så godt fram at når du først kjører deg fast, har du gjort det på et så utilgjengelig sted at det sannsynligvis er lurere å ringe Forsvaret enn Falken. Om du ikke tror meg så kan du jo forsøke deg på nærmeste så godt som rette fjellvegg med din egen bil, så forstår du i det minste hva Jeep mener med framkommelighet. Det er bare et par haker ved historien: Denne vidunderlige terrengklatreren – Trailhawk heter den – med Jeeps mest avanserte firehjulstrekksystem, reduksjonsgir og sperre på bakakselen, kommer ikke uten videre til Norge. Det setter finansminister Jensen en effektiv stopper for med bilavgiftene. Fordi Trailhawk så langt bare produseres med 3,2-liters V6-motor med 272 hk, vil et kjøp automatisk kvalifisere til julekort fra finansministeren. (saken fortsetter) Kun diesel Manuell girkasse med seks trinn og automat med hele ni trinn hvor de øverste trinnene er mer av akademisk interesse innenfor norske fartsgrenser. Den minste av dieselmotorene har kun vanlig forhjulsdrift. Til 170 hk leveres også reduksjonsgir, men ikke sperre bak. Det forbeholdes Trailhawk. Av en eller annen mystisk grunn trekker den norske Jeep-importøren fram Volvo XC60 som hovedkonkurrenten. OK, Volvo selger i bøtter og spann av XC60, men utenfor asfalten har svensken lite å gjøre. På asfalt derimot mener vi Cherokee er i selskap med mange, og uten å utmerke seg spesielt. Cherokee kjører greit, er overraskende fjæringskomfortabel på elendig vei, men sliter både med støyen, styringen og hjulopphenget om den forsøker å følge eksempelvis BMW X3. Cherokee scorer derimot på at den (med 170 hk) kan trekke hele 2500 kilo på kroken, at utstyrsnivået er høyt, at bilen holder et høyt sikkerhetsnivå og lader mobiltelefonen tråløst (om du har en telefon som lar seg induksjonslade). Så til prisene som ikke er eksakte ennå:
Premiumpakke som vil koster 30-40.000 kroner, inneholder parkeringsassistent, blindsonevarsling, nødbremsassistent, filskiftevarsling, adaptiv cruise control, navigasjonssystem med DAB, ryggekamera, ventilerte seter med elektrisk justering og minne, trådløs mobillading, oppgraderte høyttalere fra Alpine, panorama soltak og mørke ruter. Målet er å selge 400 Cherokee i 2014. Bilen lanseres i juni.
Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLK, Volvo XC60, Lexus NX 300h, Range Rover Evoque og kanskje Mazda CX-5. + Suveren i terrenget, fin å se på, mye utstyr. - Noe støy, ordinær på asfalt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |