[]
[] [firmabil.no] []

El-bilparken doblet på ett år


Per Morten Merg
Foto: Øivind Skar



Ved utgangen av 2013 var det registrert 17.770 el-personbiler i Norge, mot 8.031 ett år tidligere. Den kraftige veksten fortsetter i 2014.

Ved utgangen av 1. kvartal 2014 er det registrert ytterligere 5.297 nye (og ca 500 bruktimporterte) el- personbiler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Dermed har det samlede antall el-biler allerede passert 23.500.

Til tross for den sterke el-bilveksten i fjor, utgjør de elektriske i dag under 1 prosent av personbilparken.

Flest el-biler i Oslo
Ifølge tall fra Vegdirektoratet holder hovedtyngden av el-personbilene til i fylkene Oslo og Akershus, hvor 44 prosent av disse bilene er registrert (se tabell under).

Om lag en tredel er registrert i de tre byene Oslo, Bergen og Trondheim. Etter Oslo og Bergen er det Asker og Bærum som har flest registrerte el-personbiler, med henholdsvis 1 384 og 1 120 biler.

LES OGSÅ: Få vet hva det koster å "tanke" elbilen

2,9 millioner personbiler og lette varebiler
Ved utgangen av 2013 var det registrert 2,92 millioner personbiler og lette varebiler i Norge. Det er 2,2 prosent flere enn ved utgangen av 2012.

Dette tilsvarer 572 person- og varebiler per 1.000 innbyggere.

Nær halvparten dieseldrevne

Av de 2,5 millioner personbilene som var registrert ved årsskiftet, var 44 prosent dieseldrevne. Dette er 2 prosentpoeng flere enn året før.

Mer enn 150.000 biler vraket
Ved inngangen til 2013 ble vrakpanten først økt med 500 kroner til 2.500 kroner. Fra 1. juli steg panten ytterligere 500 kroner til 3.000 kroner.

Dette gav resultater: I 2013 ble det vraket hele 151.000 personbiler og lette varebiler. Dette er 28 prosent flere enn i 2012.

Bare én gang tidligere, siden statistikken ble etablert i 1985, er flere biler tatt ut av trafikken. I 1996 ble det vraket 224.000 biler, i hovedsak som følge av en midlertidig heving av vrakpanten til 6.000 kroner.

18 år gamle ved vraking
Personbilene som ble tatt ut av trafikken i 2013, var i gjennomsnitt 18,4 år gamle.

Chevrolet, Volvo og Mercedes var de tre merkene som holdt ut lengst på de norske veiene. De var i gjennomsnitt 20 år eller eldre da de ble «pensjonert». Varebilene var i gjennomsnitt 15,4 år da de ble vraket, viser tall fra Motorvognregisteret i Vegdirektoratet.

LES OGSÅ: Kortreist kjøreglede - elektrisk duell

Likevel ingen nedgang i gjennomsnittsalderen
Til tross for at 137.000 eldre personbiler ble tatt ut av trafikken i 2013, gikk ikke gjennomsnittsalderen på personbilparken ned.

Den er fortsatt 10,5 år, slik den har vært de siste fire årene.

Som i 2012 har Oppland landets eldste person- og varebilpark med henholdsvis 12,8 og 10,3 år. Yngst er bilene i Oslo med henholdsvis 8 og 4,6 år.

Det er lite oppdatert internasjonal statistikk tilgjengelig for de andre europeiske landene, men i 2010 var gjennomsnittsalderen på personbilene i utvalgte EU-land 8,3 år.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: