[]
[] [firmabil.no] []

30 år med BMW M5


Terje Ringen



BMW markerer at M5 runder 30 år med en spesialutgave som blir så sjelden at du kanskje aldri får se den.

Det var i 1984 den første BMW M5 så dagens lys, inspirert av superbilen M1, og med en motor som allerede var på plass i kultbilen M635 CSi. Effekten den 3,5-liters rekkesekseren vartet opp med, var svimlende 286 hestekrefter – nok til å foreta aksen til hundre på 6,5 sekunder.

I dag anses dette som relativt moderate ytelser hos BMW, men for 30 år siden var det intet mindre enn imponerende.

Ti for hvert år
Nå lanserer BMW en «30 Jahre M5» som kun skal bygges i 300 eksemplarer. La oss håpe flest mulig av dem finner entusiastiske eiere som virkelig bruker dem, og ikke ender opp som utstillingsobjekter hos samlere som allerede har flere biler enn de rekker å kjøre i løpet av en uke.

Spesialutgaven har 600 hestekrefter – 40 mer enn en «vanlig» M5. Ifølge BMW er dette den kraftigst motoriserte produksjonsbil de noensinne har bygget.

Null til hundre går unna på 3,9 sekunder og toppfarten er elektronisk sperret ved 250 km/t, med mindre du legger til en M Driver’s Package som tar deg til 305 km/t. Maks dreiemoment på 700 Newtonmeter i området 1500-6000 omdreininger høres ut som bra skyv hele veien.

Bensinsluker, tenker du! Slett ikke ille, oppgitt snittforbruk er 0,99 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 231 gram per kilometer. Og den tilfredsstiller selvsagt utslippskravene i EU6.

Fintunet
BMW har selvsagt ikke lagt inn ekstra effekt uten å spisse kjøreegenskapene.

Competition Package, som kan bestilles som ekstrautstyr i en vanlig M5, er standard i jubileumsutgaven. Det innebærer fintunet chassis med strammere fjærer og dempere og 10 mm redusert bakkeklaring.

Styringen, med M-spesifikk funksjon, er enda mer direkte enn på vanlige M5. M Dynamic-modusen i den elektroniske stabilitetskontrollen (DSC) fokuserer på en enda mer sportslig kjøreopplevelse.

Unike detaljer
30 Jahre M5 har utseende, detaljer og utstyr som er unikt. Metallic-lakken med silkematt finish inngår i sortimentet til BMW Individual og heter Frozen Dark Silver.

Innrammingen rundt nyregrillen, lufteventiler i sidene, dørhåndtakene og de to doble eksosrørene er i høyglanset sort. De 20-tommers aluminiumsfelgene har sort dekor og dekk i dimensjon 265/35 ZR20 foran og 295/30 ZR20 bak.

Når man åpner fordørene møtes man av «30 Jahre M5»-logoer på tersklene, på stolryggene og på en plakett på dashbordet som viser hvilket nummer i rekken av de 300 denne bilen er.

De fire individuelle sportssetene er utført i sort skinn og Alcantara, også sportsrattet er kledd med Alcantara for å gi optimalt grep.

Godlåt
Blant annet spesialutstyr er et avansert surround sound-anlegg med totalt 16 høyttalere. Kundene kan velge mellom et Harman Kardon system på 600 Watt eller et B&O-anlegg på 1200 Watt. Personlig ville jeg foretrekke V8-låten.

De 300 eksemplarene skal fordeles på alle verdensdeler, så man skal være kjapp på labben for å sikre seg et eksemplar. En vanlig M5 har en prislapp på 1.690.600 kroner, så spesialutgaven vil nok nærme seg to millioner.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: