[]
[] [firmabil.no] []

VW-glede i Argentina


Terje Ringen



Volkswagen har god grunn til å glede seg over dobbeltseier i helgens Rally Argentina. Men selv om Andreas Mikkelsen havnet utenfor pallen, får han skryt av teamet etter tidenes opphenting.

VW-fører Jari-Matti Latvala sikret seg seieren etter å ha ledet mesteparten av rallyet foran sin teamkollega Sebastien Ogier. Med stor sannsynlighet hadde det blitt tre VW-førere på pallen om ikke Andreas Mikkelsen måtte stoppe med tekniske problemer på fredagens siste etappe.

Det medførte at nordmannen ramlet fra 3. til 7. plass i sammendraget, men etter to etapper lørdag var han oppe på fjerdeplass igjen.

Å ta igjen over fem minutter på Citroëns Kris Meeke som lå på tredjeplass virket uoppnåelig, men Andreas har kjørt mesterlig de to siste dagene og endte til slutt bare 23,6 sekunder bak føreren fra Nord-Irland.

- Hvis jeg ser bort fra problemene på den siste etappen fredag, har dette vært en veldig god helg for meg. Vi har hatt en veldig fin rytme i kjøringen, og levert topptider hele veien, sier en fornøyd Andreas Mikkelsen.

- Løpet var enda en bekreftelse på at jeg kan kjempe med de beste. Selvsagt er det synd at dynamoen sviktet, men jeg kan ikke klage på kjøringen, sier han.

Mads Østberg hadde en avkjøring allerede på fredagens første etappe, og fikk revet av et hjul på sin Citroën. Lørdag fikk han en skade i hånden etter en skikkelig smell i styringen, og smertene ble etter hvert så store at han valgte å bryte etter to av søndagens fire etapper.

- I dag var det ikke mulig å bruke hånda på rattet, forklarer Mads. - Hånda har vært skikkelig vond helt siden jeg fikk det retur-slaget i går ettermiddag, og i dag gikk det ikke lenger. Begge prøvene i dag ble kjørt kun med en hånd, men med de forholdene som det var i dag så var det altfor risikabelt å fortsette.

I VM-sammendraget leder Ogier klart på teamkollega Latvala, mens Andreas Mikkelsen og Mads Østberg deler tredjeplassen.

Neste VM-runde er Rally Italia som kjøres på Sardinia om fire uker.

Rally Argentina – Final Unofficial Results (subject to scrutineering)             

1.   Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila
2.   Sébastien Ogier/Julien Ingrassia
3.   Kris Meeke/Paul Nagle
4.   Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula
5.   Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul
6.   Robert Kubica/Maciej Szczepaniak
7.   Elfyn Evans/Daniel Barritt
8.   Martin Prokop/Jan Tomanek
9.   Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen
10. Nasser Al-Attiyah/Giovanni Bernacchini

Volkswagen Polo R WRC
Volkswagen Polo R WRC
Citroën DS3 WRC
Volkswagen Polo R WRC
Hyundai i20 WRC
Ford Fiesta RS WRC
Ford Fiesta RS WRC
Ford Fiesta RS WRC
Ford Fiesta RS WRC
Ford Fiesta RRC

4hr 41min 24.8sec
4hr 42min 51.7sec
4hr 47min 19.5sec
4hr 47min 43.1sec
4hr 49min 50.6sec
4hr 51min 32.8sec
4hr 51min 57.0sec
4hr 53min 28.7sec
5hr 01min 19.6sec
5hr 04min 35.0sec

FIA World Rally Championship for Drivers (after 5 of 13 rounds) 

Sébastien Ogier (FRA)
Jari-Matti Latvala (FIN)
Andreas Mikkelsen (NOR)
Mads Østberg (NOR)
Mikko Hirvonen (FIN)
Kris Meeke (GBR)
Thierry Neuville (BEL)
Elfyn Evans (GBR)
Martin Prokop (CZE)
Bryan Bouffier (FRA)
Henning Solberg (NOR)
Ott Tanak (EST)
Robert Kubica (POL)
Benito Guerra (MEX)
Chris Atkinson (AUS)
Pontus Tidemand (SWE)
Juho Hänninen (FIN)
Jaroslav Melicharek (SVK)
Nasser Al-Attiyah (QAT)s
Matteo Gamba (ITA)
Craig Breen (IRL)
Yuriy Protasov (UKR)
Jari Ketomaa (FIN)

112 points
88 points
48 points
48 points
40 points
32 points
31 points
26 points
22 points
18 points
16 points
10 points
8 points
8 points
6 points
4 points
4 points
4 points
3 points
2 points
2 points
2 points
1 point

 

FIA World Rally Championship for Manufacturers (after 5 of 13 rounds)

Volkswagen Motorsport
Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team
M-Sport World Rally Team
Hyundai Motorsport
Volkswagen Motorsport II 
Jipocar Czech National Team
RK M-Sport World Rally Team

187 points
90 points
68 points
55 points
52 points 
24 points
12 points

 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: