[]
[] [firmabil.no] []

Ny C-Klasse stasjonsvogn


Terje Ringen



Mercedes er vel, sammen med BMW, det merket som selger mest sedan i denne klassen. Likevel er det en faktum at stasjonsvognene er viktigst. Her er første blikk på nye C-Klasse stasjonsvogn.

Fortsatt må de som ønsker seg en slik bil vente noen måneder – den er nemlig ikke på plass i butikkene før i september. I tillegg blir nok modellutvalget noe begrenset i startperioden, så kanskje må du vente enda lengre på akkurat den varianten du ønsker deg.

LES: Våre førsteinntrykk av C-Klasse sedan

Designen deler den med sedanen, det er kun halepartiet som skiller de to. Og for mange er nettopp designen årsaken til å velge stasjonsvogn – de syns rett og slett den tar seg bedre ut enn sedanen. Smak og behag…

Større, men lettere
Fjerde generasjon C-Klasse stasjonsvogn er større enn sin forgjenger. Akselavstanden er strukket med 80 mm til 284 cm, mens den totale lengden er økt med 96 mm til 470 cm. Også bredden er utvidet med 40 mm til 181 cm.

Mercedes lover at de økte målene kommer passasjerene til gode gjennom økt benplass, mer skulderrom og større takhøyde.

Og hva så med bagasjerommet, som for mange er argumentet for å velge en stasjonsvogn?

I nye C-Klasse stasjonsvogn er det på 490 liter med alle setene på plass. Det er bare 10 liter mer enn sedanen rommer, og langt mindre enn det en Golf (605 l) eller Civic Tourer (624 l) kan skryte av.

Men sammenligner vi med direkte konkurrenter, Audi A4 og BMW 3-serie, er målene så å si identiske.

Det er når baksetet legges ned de virkelige fordelene med stasjonsvognen fremkommer. Da rommer den 1510 liter, igjen på nivå med 3-serie og 80 liter større enn i A4. Og mens bakseteryggene tidligere var todelt, er de nå tredelt i forholdet 40:20:40.

Individualisme
Som ved forrige modell kan kundene velge mellom forskjellige frontdesign, enten sportsgrill med en stor stjerne i grillen eller, dersom man velger Exclusive Line, en mer klassisk Mercedes-front med stjernen plassert på panseret.

Interiøret er like eksklusivt som på sedanen, en kombinasjon av luksus og sport. I tillegg til standardutgaven kan kundene velge mellom tre forskjellige utstyrslinjer for eksteriør- og interiørdesign.

Interiøret er spesielt allergivennlig, og Mercedes skryter av å være eneste produsent som har et ECARF-sertifikat utstedt av European Centre for Allergy Research Foundation.

(saken fortsetter)

Mange av bilens viktige funksjoner styres av en touch-pad som sitter ergonomisk plassert på midtkonsollen mellom setene. Innstillingene leses av på en stor skjerm på dashbordet, og de viktigste kan også leses via et head-up display.

Selv om den har vokst er nye C-Klasse stasjonsvogn inntil 65 kg lettere enn sin forgjenger, noe som skyldes at aluminium benyttes i stor grad.

Alle motorer er selvsagt tilpasset Euro 6 utslippskrav som innføres til høsten, og sammenlignet med sine forgjengere forbruker de rundt 20 prosent mindre drivstoff.

Diselmodellene er firesylindrede og leveres i effekter fra 115 til 204 hestekrefter. I tillegg tilbyr Mercedes en hybridløsning i E 300 BlueTec Hybrid hvor en firesylindret dieselmotor på 204 hk kombineres med en elmotor med 27 hk.

Denne kan skilte med et snittforbruk etter EU-syklusen på 0,38 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer. Det er på nivå med «snille» biler i klassen under.

Det fins tre BlueDirect firesylindrede bensinmotorer med et hk-spenn fra 156 til 333 hestekrefter. Siden kommer også C 350 Hybrid med bensinmotor på 210 hk og elmotor på 68 hk.

Stål eller luft
Kundene kan velge mellom to typer stålfjærer eller, for første gang i C-Klasse, Airmatic luftfjæring. Sistnevnte justerer også bilens høyde automatisk i forhold til hvor tungt bilen er lastet.

Man kan velge forskjellige kjøreprogram for maks komfort eller maks sportslighet i fire nivåer – Comfort, Eco, Sport og Sport+. I tillegg kan sjåføren legge inn sine favorittvalg ved å stille programmet på Individual.

Alle modeller får Direct-Steer som standard. Dette påvirker styringen i forhold til hastighet så man får en direkte styring i høye hastigheter og en bil som er lettere å manøvrere i bytrafikk.

Nye C-Klasse har mange av de elektroniske hjelpemidlene som er innført på E- og S-Klasse for maks komfort og sikkerhet.

Holder deg våken
Attention Assist er standard. Systemet varsler føreren om at det er på tide med en pause dersom han blir trøtt. Standardutstyret omfatter også Collision Prevention Assist Plus som bremser bilen automatisk dersom det er fare for sammenstøt og sjåføren ikke reagerer selv.

Systemet virker i hastigheter opptil 105 km/t (200 km/t i kombinasjon med Distronic Plus) og reduserer skadene ved et eventuelt sammenstøt. Systemet kan stoppe bilen helt ved hastigheter inntil 50 km/t.

I tillegg fins det en rikholdig meny med ekstrautstyr for komfort og sikkerhet, og 4Matic firehjulsdrift blir tilgjengelig til de fleste modellvarianter.

Er du en standard Mercedes-kunde, plusser du trolig på ekstrautstyr for nærmere 100.000 kroner.

Nye C-Klasse stasjonsvogn er på plass i Norge i september. Prisene er foreløpig ikke klare, men utslippsvennlige drivlinjer vil trolig bety at den kan bli rimeligere enn forgjengeren, slik tilfellet er for sedanen.

Her er data for modellene som kommer til Norge:

Diesel

C 180 BlueTEC

C 200 BlueTEC

C 220 BlueTEC

C 250 BlueTEC

Motorvolum

1598 cc

1598 cc

2143 cc

2143 cc

Drivstoff

Diesel

Diesel

Diesel

Diesel

Effekt

85 kW / 116 hk

100 kW / 136 hk

125 kW / 170 hk

150 kW / 204 hk

Dreiemoment

280 Nm

320 Nm

400 Nm

500 Nm

Drivstofforbruk, NEDC blandet kjøring

0,38 l pr mil

(0,43)

0,38 l pr mil

(0,43)

0,40 l pr mil

(0,43)

0,43 l pr mil

(0,45)

CO2 utslipp

99  (112) g/km

99 (112) g/km

103 (108) g/km

109 (117) g/km

0 til 100

11,1 (11,5) sek

9,7 (10,1) sek

8,1 (7,9) sek

6,6 (6,9) sek

 

Bensin

C 180

C 200

C 250

Motorvolum

1595

1991

1991

Drivstoff

Bensin

Bensin

Bensin

Effekt

115 kW / 156 hk

135 kW /184 hk

155 kW /211 hk

Dreiemoment

250 Nm

300 Nm

350 Nm

Drivstofforbruk, NEDC blandet kjøring

0,50 l pr mil (0,54)

0,53 l pr mil

(0,55)

0,53 l pr mil

(0,56)

CO2 utslipp

116 (125) g/km

123 (128) g/km

123 (130) g/km

0 til 100

8,2 (8,4) sek

7,5 (7,7) sek

6,6 (6,8) sek


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: