[]
[] [firmabil.no] []

Ny Volvo XC90 - på innsiden


Terje Ringen



Volvo har i dag sluppet de første bilder av interiøret i neste generasjon XC90. De som vil se mer må følge med de nærmeste månedene.

Volvo holder de som venter på neste generasjon XC90 på pinebenken. Dette er noe av det mest ekstreme vi har vært borti når det gjelder å trekke en lansering i langdrag.

Prosessen startet for snart et år siden, før bilutstillingen i Frankfurt, og siden den gang har vi vært gjennom skisser og hele tre forskjellige konseptbiler.

Ingen av dem gir klare indikasjoner på hvordan den nye SUV-en vil se ut, men alle gir små drypp om hva vi har i vente.

Innsiden
Og nå får vi altså et første offisielt glimt av den endelige varen. Men akk, heller ikke denne gangen får vi noe som vitner om det ferdige eksteriøret, men må nøye oss med en titt på interiøret og noen beskrivende detaljer om dette.

Eksteriøret skal vi visstnok ikke få se før i august.

SE: Spionbilder av XC90

Men det Volvo avslører her ser i alle fall lekkert ut, så vi får tro dem når de hevder at dette er det mest luksuriøse interiør som noensinne er designet for en Volvo. Og det henter selvsagt inspirasjon fra Volvos hjemland.

Tesla-skjerm
Det mest slående er den gedigne berøringsskjermen som opptar den sentrale delen av dashbordet. Tesla-eiere vil nok føle seg hjemme her. Systemet eliminerer behovet for en rekke knapper og brytere, og gir tilgang til Internett-baserte produkter og tjenester.

XC90-interiøret kombinerer materialer som mykt skinn og treverk med lekre detaljer, som en girvelger lagd i krystallglass fra Orrefors og diamantslipte brytere.

- Disse detaljene er designet som pyntegjenstander i interiøret, de hever kvalitetsinntrykket samtidig som de er funksjonelle, sier Robin Page, ansvarlig for interiørdesign hos Volvo Cars.

Ny arkitektur
XC90 blir første modell ut på Volvos fleksible SPA-plattform som gir mer fleksibilitet for designerne, enklere integrasjon av ny teknologi samtidig som den innvendige plassen øker.

- Volvo er kjent for komfortable seter, og i XC90 ivaretas dette rennommeet ved å tilby slanke seter som frigir plass i interiøret i både andre og tredje seterad. Dette gjør bilen til en ekte syvseter, hevder Page.

Comfort-setene, som er standard, kan leveres med elektrisk regulering der tre forskjellige favoritt-innstillinger kan lagres i minnet. Det finnes også Contour-seter for de som søker maksimal komfort hele veien fra skuldrene ned til hoftene.

Fleksibilitet
Andre seterad består av tre individuelle seter som kan skyves i lengderetningen og der ryggstøttene kan tiltes for å gi mer benplass i tredje seterrad, eller mer plass til bagasje dersom de bakerste setene legges ned i gulvet.

Volvo lover komfort for personer lavere enn 170 cm også i tredje seterad, og de har lagt vekt på at adkomsten skal være så enkel som mulig.

Norsk suksess
- Nye Volvo XC90 fører videre DNA-et til den første XC90-modellen som ble lansert i Norge i 2002, og som satte standarden for denne klassen.

- Den har vært en suksess her i landet siden, og vi merker stor interesse fra kunder som ønsker å sikre seg de aller første utgavene av nye XC90, sier PR- og informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Cars Norway.

De siste årene har XC90 kommet helt i skyggen av XC60, men så sent som i 2012 ble det ifølge OFV registrert 57 nye XC90 i Norge, ned fra 92 året før og 131 i 2010.

Svensk tvers gjennom
PR-direktøren avslører at de første bilene kommer til Norge tidlig i 2015, og at nye XC90 som forgjengeren skal bygges ved Torslanda-fabrikken utenfor Göteborg.

- For Volvo Cars er de skandinaviske røttene viktige. Vi er eneste skandinaviske bilprodusent, og skaper produkter som passer klimaet og livsstilen vi har her oppe i nord, fortsetter Gutteberg Hansen.

Han forteller at mange av de globale reklamekampanjene til Volvo Cars de siste årene er tatt opp i Norge, som representant for det unike og skandinaviske.

- Interiøret og funksjonalitetene i nye XC90 tar opp i seg nettopp dette uttrykket, konkluderer han.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: