[]
[] [firmabil.no] []

GTI Roadster - fra spill til virkelighet


Jon Winding-Sørensen



Det som startet som en samling for Golf GTI-entusiaster er blitt et utstillingsvindu der VW-gruppens designere presenterer sine drømmer. Om en åpen Golf for eksempel.

GTI Roadster, Vision Gran Turismo heter en av VW-Gruppens konseptbiler som skal vises ved den årlige burn-out-festen ved østerrikske Wörthersee.

Egentlig er den designet til dataspillet Gran Turisomo 6, men her dukker den altså opp i full størrelse, til å se og ta på.

Volkswagen selv kaller denne «den villeste GTI ever» og presiserer – akkurat som om det var nødvendig – at her var ikke produksjonsvennlighet første prioritet.

- Dette prosjektet ga oss muligheter til virkelig å bruke fantasien og se hvilke ekstreme ideer og fantasifulle designelementer vi kunne bruke for å gjøre denne modellen så dynamisk som mulig og så stappfull av følelser som det gikk an, blir Klaus Bischoff sitert på.

Han er sjef for Volkswagen design, og sysler vanligvis med litt mer tilbakeholdne ting.

0-100 på 3,5 sekunder
Det er hentet ned elementer som er ganske fulle av følelser og ganske dynamiske fra delehyllen også.  Her sitter den en 3 liters V6 twin turbo som godt kan komme opp i over 500 hester og gjennom en DSG kasse kan den få bilen opp i 100 på 3,5 sekunder og bilen kan nå litt over 300 km/t.

Hele prosjektet er et samarbeid mellom Volkswagen og Sony. Kazunori Yamauchi, som er sjef for denne delen av underholdningsbiten til Sony har selv en GTI eller to i sin stall av eksklusive sportsvogner, og var med i designprosessen.

Hos VW ble det en konkurranse om å komme opp med det beste forslaget, og da man hadde skåret det hele ned til to forslag var Yamauchi med på å velge ut «vinneren».

Dermed er det heller ikke rart at den ser ut som den gjør – et typisk Gran Turismo utseende med masse skulptur og aggressive bølgete former på utsiden og selvfølgelig et racing-interiør med mye karbon og skikkelige bøtteseter. 

Vi kan vel slå fast at Folkevogn har ikke vært nærmere en superbil siden de bygget en bil til Berlin-Roma-Berlin i 1940.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: