Funksjon framfor form
Når funksjon betyr mer enn form presser Golf Sportsvan seg fram som det fornuftige valget. VW Golf har vært en vinner i 40 år. Men ikke alle synes bilen er praktisk nok, og noen kan ikke fordra stasjonsvogner. Det er her Golf Sportsvan kommer til unnsetning for dem som likte Golf Plus og som liker å sitte høyt som i en SUV uten å kjøre SUV. Sånn sett er Sportsvan fornufts-Golfen som produktsjef Jan Tore Kopperud hos importøren Harald A. Møller tror 15 til 20 prosent av kundene kommer til å velge. Dette er altså en tvers gjennom ekte Golf uten å være det. All teknikk er lik, utstyrspakkene inneholder det samme, men ingen karosserideler og knapt noen fra interiøret kan overføres mellom de to modellene. Det nye dashbordet med naviskjerm løftet nærmere frontruten antar vi også vil bli å finne i neste Tiguan og Touran. Hvordan er den å kjøre? Den høye sitteposisjonen appellerer trolig tungt til sølvgenerasjonen, men VW hadde også unge familier i tankene under utviklingen av bilen. For 9500 kroner ekstra leveres Sportsvan med adaptivt understell som inneholder demping i komfort-, normal- og sportsmodus. Pakken har også kjøreprofilprogram. Hva er under panseret? http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=42191Les også: Så vill kan en Golf bli Naturligvis bygges bilen med den klassiskske Golf-motoren (nå 1,4 l/125 hk), men denne droppes til fordel for 150 hk på grunn av liten prisforskjell. Hva gjør den spesiell? Vi nevnte den høye sittestillingen som et pluss. Legg til muligheten for inntil 18 cm lengderegulering av baksetet samt at bagasjeromsgulvet kan justeres i flere høyder. Endelig har VW funnet plass til oppvarmet ratt. Naturligvis inneholder ekstrautstyrsprogrammet også radarstyrt cruisekontroll. Blindsonevarsling i 180 graders bredde inntil 40 meter bak bilen gjør ryggingen sikrere. Hva er bilens svakheter? http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=42050Les også: 30 millioner VW Golf på 40 år 230 volt strømuttak i baksetet er kjekt på biler som denne. Heller ikke det har Golf Sportsvan. Hvem passer den for? Hva koster den? Konkurrenter? Når til Norge? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |