[]
[] [firmabil.no] []

Angrefrist på elbil


Terje Ringen



Renault har så stor tro på sin nye elbil at de går ut med 30 dagers angrefrist.

Renault går til det uvanlige skritt å tilby angrefrist dersom du kjøper en Zoe.

- Vi går så langt som å si at vi «garanterer at du vil elske den», og dersom du ikke blir forelsket i løpet av de første 30 dagene etter at bilen er overlevert, kan du fritt levere bilen tilbake til forhandleren, sier Anders Gadsbøll, adm. direktør i RBI Norge.

- Dersom kunden ikke er fornøyd og benytter seg av angrefristen, vil han få tilbake hele salgssummen uten noen innvendinger. Dette er etter vår kjennskap banebrytende innen bilbransjen, fortsetter Gadsbøl.

Mens elbilmarkedet hittil har vært dominert av noen få aktører, er det nå langt flere om beinet. Derfor er det viktig å slå i bordet med gode argumenter for å tiltrekke seg kunder.

Renault kan friste med priser på Zoe fra under 200.000 kroner, inkludert en hurtiglader fritt montert der kunden ønsker. Rekkevidde ifølge NEDC kjøresyklusen er 210 kilometer.

Banebrytende
- Dette er banebrytende og gir forbrukerne en stor fordel gjennom at de får muligheten til å sjekke om bilen passer til deres bruk. Dette ser vi på som positivt, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud.

Han erindrer at enkelte forhandlere for noen år siden innførte angrerett for nyere bruktbiler i en periode med stillstand i salget. Men aldri for nye biler.

- Angrerett i forbrukerkjøp er en ordning når man kjøper noe utenfor fast salgssted, for eksempel ved dørsalg, sier han.

Han understreker at Renault nok innfører ordningen for å selge biler, men at det samtidig er svært positivt for de som vurderer å kjøpe elbilen Renault Zoe.

- Det gir en unik mulighet til å prøve produktet skikkelig for den som er usikker på om en ny og ukjent teknologi passer ens behov. Husk at ingen likevel kan si noe om hvordan teknikken virker om syv år, sier Bergerud. 

Mygg blant elefanter
Etter årets fem første måneder er det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert 7903 nye elbiler i Norge. Tesla S og Nissan Leaf står hver for en tredel av salget, mens Renault Zoe så langt har notert seg for beskjedne 25 registreringer.

Andre volumselgere er Volkswagen Up og BMW i3, og snart er også nye Golf-e på plass med et forhåndssalg på rundt 2000 biler.

Man skal med ande ord våge å gå nye veier for å lykkes i dette tøffe beitet. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: