[]
[] [firmabil.no] []

Tilbake til det enkle


Øivind Skar
Tekst og foto



Det enkle er oftest det beste, hevder Citroën når C4 Cactus uten pigger i disse dager slippes ut på asfalten som et påstått rimelig bilalternativ.

At Citroën C4 Cactus skiller seg ut, hersker ingen tvil om. Med annerledes front, airbumps som dekker halve bilsiden for å beskytte mot småbulker, takbøyler som minner mer om ski enn om rails og et interiør som fører tankene til 60-tallets stuekomfort, drømmer Citroën seg tilbake til røttene – til den gang Citroën skilte seg ut i massen av biler. Og til tiden da komfort overskygget ytelser.

I knallgul ser Cactus ut som en sinna veps, men den mister litt av brodden påført mer nøytrale farger.

Basic
Et bilalternativ avkledd unødvendig fjas, men likevel topp moderne med alle de bekvemmeligheter man forventer, som eksempelvis automatisk klimaanlegg, elektriske vinduer, navi (bare dyreste) og DAB-radio.

Nødvendig informasjon vises på to skjermer. Den største av dem - montert midt på dashbordet - fungerer også som styreenhet for varmeapparat, radio og navi.

Vi har mange ganger sagt at vi er skeptisk til berøringsskjermer fordi de tar oppmerksomheten bort fra selve kjøringen, og etter mange titalls mil på norske veier med Cactus mener vi fortsatt det samme.

Koster man på seg automatisk clutch (som Citroën her kaller ETG for elektronisk manuelt girskift), leveres bilen med «benkesete» foran.

Det ser i hvert fall sånn ut, men synet bedrar, for egentlig har Citroën bare plassert en pute mellom stolene og laget et armlene som får det hele til å se ut som en komfortabel sofa.

Komfort i høysetet
Her holder faktisk Citroën hva de lover i påstanden om komfort framfor sport. For setene er virkelig komfortable å sitte i - selv etter flere timer bak rattet.

Og sportslige ytelser kan du med 82 bensinhester til disposisjon bare glemme selv om bilen ikke veier mer enn 965 kilo.

Basismotoren fra PSA Peugeot Citroëns omfattende hyller har tre sylindere, 1,2-liters motorvolum og 118 Nm i moment. Blar du opp for dieselmotoren, øker effekten til 92 hk og momentet til hele 230 Nm.

Men ærlig talt, den største overraskelsen fant vi i bensinmotorens arbeidsvilje og evne uten å plage de inne i bilen med altfor mye støy (målt til 66 dB(A) i 80 km/t). Cactus ruller lett, og det er lett å trives i bilen.

Citroën oppgir bensinforbruket til 0,46 l/mil med manuelt gir som gir 105 gram CO2/km i utslipp. I test målte vi forbruket til 0,56 liter/mil som er 21,7 prosent over oppgitt forbruk.

Image-bygger
Cactus er bilen som igjen kan sette det franske bilmerket på folks handleliste. OFV-personbiltallene for Citroën så langt i år er langt fra lystig lesning: ned fra 1,9 prosents andel til 1,7 prosent. Til sammenligning hadde de en andel på 2,9 prosent ved inngangen til 2011.

Med lengde på 4,16 meter er Cactus i grenselandet mellom liten og kompakt. At den veier 200 kilo mindre enn halvbroren C4, vekker oppsikt. 965 kilo er beskjedent når vi vet at bilen i hovedsak bygges i stål, og ikke aluminium og komposittforsterket plast, slik som den enda mer ekstreme BMW i3.

Pute i taket
Selve interiøret virker enkelt, men likevel uten å ha simpelt billigpreg. Pluss for digert hanskerom hvor det ikke bare et plass til et stort kamera, men en hel fotobutikk. Hvor er så kollisjonsputen på høyre side? I taket, naturligvis. Hvor skulle den ellers være?

Vi noterer minus i boka fordi varianten med manuelt gir ikke har koppholder foran. (Pussig nok har sofautgaven det) Så vi sier bare: stakkars alle som allerede har kaffeavtale og vurderer å kjøpe Cactus.

Men tilbake til den såkalte lave prisen. Ok, 189.900 kroner for innsteget avskrekker ingen, ei heller 214.900 kroner som er neste utstyrsnivå med samme motor og manuell girkasse.

Ser vi derimot på dieselutgaven med 92 hk er den ytelsesmessig kompatibel med storebror C4 som koster 17.000 kroner mindre. Sa noen billig?

FAKTA Citroën C4 Cactus Nordic Edition

Motor:

3 syl/bensinmotor, 1199 ccm.

Effekt:

60 kW/82 hk v/5750 o/min.

Dreiemoment:

118 Nm v/2750 o/min.

LxBxH:

4,15/1,73/1,48 m.

Akselavstand:

2,60 m.

Egenvekt:

965 kg.

Bagasjerom:

358 - 1170 l.

EU snittforbruk:

0,43 l/mil.

CO2-utslipp:

98 g/km.

Aks. 0 - 100 km/t:

12,8 sek.

Toppfart:

173 km/t.

Pris:

kr. 214.900.

Når i Norge:

Konkurrenter: Alle kompaktbiler, særlig de franske.

 

+ Kjøreglede, komfort og originalitet.

- Nesten alle funksjoner styrt via skjermer. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: