Rå-moro med Golf
NETTKJØRT: Du finner ingen kjappere serieprodusert Golf enn R. Med DSG-kasse klokkes den inn på 4,9 sekunder til hundre. Med andre ord R for Rå. Selv om du har kjørt Golf GTi tidligere, er du helt uforberedt på hva som kommer idet du trår gasspedalen brutalt ned. En akselerasjon som er 1,5 sekunder raskere enn i GTi – og et lydbilde som sørger for at smilet nesten går rundt. Motorlyden er imidlertid ikke helt ekte vare, den er nemlig manipulert elektronisk slik at det er en kombinasjon av motorlyd og høyttalerlyd du hører. Volkswagen R På fronten skiller R-utgaven seg fra den vanlige Golfen med en annen støtfanger med større luftinntak og en annen grill. Eksteriøret ellers kjennetegnes av større sideskjørt, en antydning av en bakvinge samt av fire eksosrør. Når du setter deg inn ved rattet – et multifunksjonsratt med flat bunn – stirrer du inn på delikate blå instrumentklokker. De elektrisk justerbare sportssetene gir god sidestøtte. Senket I normal hastighet på landeveien er bilen helt forhjulsdrevet, men 100 prosent av drivkreftene i ekstreme situasjoner kan overføres til bakhjulene. Golf R har ikke differensialsperrer i vanlig forstand, men systemet griper inn ved hjelp av bremsene. De hjulene som ikke har feste bremses, mens hjulene med best grep får tilført mer kraft – eller at hjulparet i innersving bremses for å redusere understyringen. Selv om en akselerasjon fra null til hundre på 4,9 sekunder innebærer et betydelig bidrag til kjøregleden i en Golf R, er det i praksis vel så viktig at bilen kan «skreddersys» etter ditt eget ønske. Med en knapp ved siden av girspaken kan du velge mellom fem kjøremodi: Comfort, Normal, Race, Eco og Individual. Koble ut ESP Det er to poster på ekstrautstyret som utgjør det største bidraget når vår prøvebil spretter opp 85.000 kroner: Skinnsetene til 27.200 kroner og Innovasjonspakken til 21.100 kroner. Sistnevnte inneholder navigasjon, adaptiv crusice control, dynamisk lysasistent og kjørefilassistent. Selv om det er lite matnytttig å mase om bilprisene i Norge, må vi bare nevne det denne gang: I Sverige koster Golf R fra 375.000 kroner.
Konkurrenter: For eksempel Mercedes A45 AMG, Audi S3, Subaru WRX STI, Volvo V40 Cross Country T5 og den kommende Honda Civic R. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |