For urban for Norge?
FØRSTEINNTRYKK: De minste bilene, Toyota Aygo inkludert, er biler for dem som helst ikke vil kjøre bil, men som av praktiske og komfortable hensyn tidvis tvinges til det. Historisk selges det få av de minste bilene. Så langt i år utgjør de 5,6 prosent av personbilsalget, og oppsvinget på 33,1 prosent skyldes først og fremst hysteriet rundt elektriske VW e-Up. Så et naturlig spørsmål å stille er om Norge faktisk er urbant nok for biltypen? Et kjent munnhell i bilindustrien sier at små biler gir små marginer. Nå skulle man tro at Europa var stort nok for alle, men så er ikke tilfelle. Verken Citroën, Peugeot eller Toyota våger å utvikle en så liten bil alene. Sterk konkurranseøkning Ja, ikke nok med det, motoren er også kun en forbedret utgave av den tresylindrede enlitreren (69 hk) som allerede brukes i tusenvis av Toyotaer, Peugeoter og Citroëner på norske veier. Er så dette å gå baklengs inn i framtiden? Neppe. De som vurderer biler i denne klassen spør: * Dekker den mitt bilbehov og liker jeg bilen? * Er den billig nok i forhold til en større bruktbil? * Er den rimelig å eie og kjøre med? * Er den sikker? De spør definitivt ikke om noe ved teknikken, men de spør om den er online med verden. Eiere av småbiler har knapt prøvekjørt bilen før de kjøpte den, og ytterst få aner hvor mange «hester» som sleper dem rundt. Japansk ungdomskultur – Min drivkraft var å skape en bil som eierne kunne få et personlig forhold til. Som ville skape glede og entusiasme, sier David Terai, sjefsarkitekten bak Aygo-prosjektet. Mange fargekombinasjoner Samtidig er det noe katteaktiv over Aygo. Når jeg ser Aygo rett inn i lyktene, minner den X-oppdelte fronten meg om snuta på min egen katt når den furter etter å ha vært hjemme alene i fem dager. Mal noen værhår på Aygo, og du skjønner at formgiveren også må ha et nært forhold til kattedyr. Flere av kontrastfargedelene kan skiftes ut (på verksted) i annen farge om man blir lei av dem. Utstyr for 20.000 kroner Så når prislisten begynner på 139.500 kroner, mener Toyota i Norge at sju av ti vil legge på 20.000 kroner i utstyr. Pakken inneholder blant annet ryggekamera, tåkelys og automatisk klimaanlegg. Vil du ha skinn og stort soltak i stoff kan Toyota levere det også, men glasstak står ikke på programmet. For 13.000 kroner ekstra byttes den manuelle girkassen ut med automatisk clutch som tar seg av giringen. Jeg er veldig i tvil om den er verd prisen. Biler som kjører bra Knallhard konkurranse i klassen betyr mer interessante modeller, og selv om Aygo naturligvis er en god og moderne bil, er jeg ikke sikker på at den gjør jobben den er satt til å gjøre noe bedre enn eksempelvis VW Up / Skoda Citigo, Kia Picanto, Hyundai i10 samt Fiat 500 og Panda. De har alle sine sterke og svake sider. Tørst? Toyota oppgir forbruket til 0,42 liter per mil. Det er i seg selv ikke oppsiktsvekkende lavt for en bil som bare veier 840 kilo. Verre er det at vårt forbruk gjennom en formiddags kjøring på enkle veier i Nederland, med en gjennomsnittsfart på 45 km/t, endte på 0,55 liter/mil som gir 127 gram/km i CO2-utslipp. Ikke bra. Jeg forstår at dette ikke er så viktig for deg fordi du tenker at slik er det også med konkurrentene. Og det har du rett i. Ikke hybrid Aygo er altså en enkel bil som med designmessige virkemidler og lassevis med tilgjengelig elektronikk skal gjøres attraktiv. Men det er fortsatt bare plass til fire i bilen, baksetepassasjerene bør ha korte bein og lavt hår, og 168 liter bagasjeplass er ikke til mer enn to flyhåndbagasjer.
Om Aygo:
Konkurrenter: VW Up, Skoda Citigo, Kia Picanto, Mitsubishi Spacestar, Hyundai i10, Citroën C1, Fiat 500 og Panda, Peugeot 108 og Opel Adam som de viktigste.
+ Kjekk småbil. Blir lagt merke til. - Ikke spesielt rimelig, ordinær å kjøre. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |