Facelift for Peugeot 508
Etter fire år på markedet er Peugeot 508 klar for noen kosmetiske og tekniske inngrep. Ny grill, nytt panser, nye lykter foran og bak – det er de viktigste grepene Peugeot foretar for å gi 508 sedan og stasjonsvogn, samt 508 RXH, dieselhybriden med firehjulsdrift, et nytt utseende. Viktigere er det du ikke ser fra utsiden. Som at den får nye motorer som innfrir utslippskravene i Euro6. De nye kravene, som er vesentlig strengere enn dagens, innføres fra høsten, så det er mange produsenter som begynner å få dårlig tid. Peugeot trekker frem tre nye motorer – på bensinfronten kommer en ny 1,6-liter THP 165 med Stop&Start. Den erstatter den tidligere 156-hesteren og har sekstrinns manuell girkasse som standard og en ny EAT6 automatkasse som opsjon. Dieselalternativene er BlueHDi 150 med manuell girkasse og et CO2-utslipp på bare 105 gram per kilometer. BlueHDi 180 kombineres med den nye automatkassen og nøyer seg med å slippe ut 111 gram CO2 per kilometer. Nytt på de oppdaterte 508-modellene er en 7-tommers berøringsskjerm hvor man kan foreta det meste av innstillinger, noe som reduserer antall betjeningsorganer på dashbordet. Offisiell debut av «nye» 508 finner sted på bilmesser i Russland og Kina i august, samt på Paris-utstillingen i oktober. Siden 2010 er det solgt 360.000 508 i totalt. Kina er største marked for Peugeot 508 og står for omkring 30 prosent av totalvolumet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |