[]
[] [firmabil.no] []

Ford tar Edge til Europa


Øivind Skar



Ford planlegger å lansere den store SUV-en Edge i Norge. Det bør de bare gjøre om prisen blir god.

Selv om Ford i et par år har snakket høyt om hvor viktig SUV-ene vil være for bilprodusentens framtid, har deres SUV-program i Europa de siste årene kun bestått av Kuga.

Flere modeller
Men nå breddes programmet betydelig innenfor rammen av Fords globale modellprogram og vil om ett år se slik ut i Norge:

  • Ecosport, liten SUV som bygges i India og skal tilpasses nordisk klima. Kommer i løpet av 2014.
  • Kuga, som oppgraderes for å gjøres enda mer attraktiv.
  • Edge, en stor, redesignet og motortilpasset SUV som bygges i Ontario i Canada. Kommer i siste halvdel av 2015.

Under en festforestilling i Köln etterlot ikke Fords Europasjef Stephen Odell og avgående designsjef Martin Smith noen tvil om at Edge er bilen for Europa, og sammenliknet Edge med Audi Q7, VW Touareg og Volvoene XC60 og XC90.

Det er å legge lista høyt. Ikke siden eierskapet i Land Rover har Ford beveget seg på dette nivået. Og selv om Edge både ser lekker ut og lesses ned med utstyr, avgjør prisen om Ford som merkevare tåler å møte premiumprodusentene som fullstendig kontrollerer markedet for store SUV-er i Europa.

Diesel i Europa
I USA defineres Egde som en mellomstor SUV. Med lengde på 4,81 meter, bredde på 1,93 meter og høyde på 1,70 meter vil den uten tvil høre med blant de store gutta i Europa, like lang som dagens Volvo XC90, og lengre enn Toyota Land Cruiser og VW Touareg.

I utgangspunktet bygges Edge kun med bensinmotorer, men siden SUV = diesel i Europa, flytter Ford over en oppgradert versjon av 2-literen som det nå tas 180 eller 210 hk ut av. 180 hk i kombinasjon med manuelt gir og 210 hk sammen med seks trinns dobbeltclutchkasse. Kun 4x4 er aktuelt i Europa. Ford har for sikkerhets skyld krysset av for alle optionmulighetene før bilen sendes over Atlanteren.

Motstøy
Her har Ford plukket fram alt de har av komfort- og førerstøttesystemer for å kompensere for svak merkevare. På utstyrssiden inkluderes blant annet motstøy i høyttalerne for å senke det opplevde støybildet inne i bilen, adaptiv styring og kollisjonsputer innebygd i bilbeltene i baksetet.

– Edge er den første bilen hvor Ford har forsøkt å definere en fellesnevner for amerikansk og europeisk farge- og interiørsmak. USA er mye mer konservativt enn Europa, så det gjaldt å finne fram til color og trim som kunne fungere begge steder, sier designer Chris Bird.

Orientert mot premium
Bird legger ikke skjul på at Ford med oppgradert Edge beveger seg mot premium bilopplevelse. Videre har det i USA vist seg at bilen appellerer spesielt til kvinner som føler trygghet ved å kjøre en stor og kraftig bil som samtidig ikke er større enn at den enkelt lar seg håndtere i tett trafikk. I USA velges Edge i større grad av yngre kjøpere enn den mer tradisjonelle SUV-en Explorer.

Edge dukket opp i Fords modellprogram i 2007 og er siden solgt i rundt én million eksemplarer. Edge vil dele plattform med blant annet Fords nye Mondeo (Fusion i USA).

 
FAKTA Ford Edge 2,0 diesel

Motor:

4 syl/dieselmotor, 2,0 liter.

Effekt:

180/210 hk.

Dreiemoment:

400/450 Nm.

LxBxH:

4,81/1,93/1,70 m.

Akselavstand:

2,85 m

Bagasjerom:

Opp til 1788 l.

CO2-utslipp:

149/159 g/km.

Pris:

Ukjent

Konkurrenter: VW Touareg, Audi Q5/Q7, BMW X3/X5, Volvo XC60/XC90, Toyota Land Cruiser, Hyundai ix55

+ Flott SUV. Bare diesel + 4x4.

- Pris (ukjent)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: