[]
[] [firmabil.no] []

108, liten og viktig for Peugeot


Øivind Skar



FØRSTEINNTRYKK: Peugeot 108 er mye viktigere enn størrelsen tilsier. Særlig sørover i Europa. Norge skal bare ta unna 500 i året.

Så er den tredje trillingen i familien Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo prøvekjørt. Og naturligvis oppfører 108 seg akkurat som de andre to ute på veien. 

Kanskje ikke så rart i og med at alt du ikke kan se på bilene er helt likt. Kun fargevalg på utskiftbare paneler skiller de tre innvendig. Utstyrspakkene inneholder i sum stort sett det samme.

Lett å like
Peugeot 108 er en morsom tass som dekker de transportbehov man forventer en liten bil skal dekke. Den kjører mer enn greit, er lett å like, lett å komme inn og ut av og lett å parkere.

Fra produsentenes ståsted har det vært et uttalt mål å gi hver av bilene mer identitet enn forgjengerne hadde. Nå likner Peugeot 108 og Citroën C1 mest på hverandre. Aygo har et frekkere utseende.

– Vi er veldig fornøyd med designet på 108. Det skriker ikke trilling og 108 har vår identitet, sier Stian Gihle, Peugeots norske informasjonssjef. Gihle sier målet er å selge 500 biler i året og at 108 vil være i Norge rett etter sommerferien. 

Fra 122.000 kroner
Prisen starter på 122.000 kroner som er 7000 kroner under utgående 107 og 17.500 kroner under rimeligste Toyota Aygo. Det gjør 108 til en av landets rimeligste biler.

Selv om alle tre i utgangspunktet vil være tilgjengelige med omtrent samme utstyr, vil standardpakkene variere. Billigste 108 ser ganske ribbet ut selv med seks kollisjonsputer, blokkeringsfrie bremser, ESP, dekktrykkovervåking og diodekjørelys. 

Jo mer utstyr, dess morsommere er 108. Sånn sett skiller ikke småbiler seg fra større biler. Og prisen øker med utstyret, så om dette er bilen for deg så regn med at den har kostet minst 160.000 kroner innen du får parkert den hjemme.

– For å gjøre det enkelt har vi ryddet i modelltilbudet og tar til Norge bare de variantene vi tror vil være mest interessante, sier Gihle. 

Starter med 68 hk
Det betyr i praksis kun den minste motoren på 68 hk til å begynne med, men det store kabrioletsoltaket står allerede på modellprogrammet. 

Glem den store motoren. 68 hk er mer enn nok i en bil som tross alt ikke veier mer enn 840 kilo. Knapt noen tenker tanken om å kjøre biler som Peugeot 108 på ferie til Italia.

Etatsbil i Norge
– 108 er viktig for oss ikke bare for å bygge volum, men for å kunne tilby en komplett modellrekke, ikke minst til flåtekjøpere, fortsetter Gihle.

Selv om Peugeot gjør et betydelig nummer av å definere 108 som kvinnebil fordi 60 prosent av kundene i Europa er kvinner, viser tall fra OFV at i Norge er den først og fremst en utleie- og etatsbil kjøpt inn av bilutleieselskaper samt statlige og kommunale organisasjoner. I 2010, forgjengerens beste år, sto næringskjøpene for 55 prosent som er 14 prosentpoeng over gjennomsnittet av alle biler det året. Av privatkjøpte 107 valgte dobbelt så mange kvinner som menn bilen.

Fakta om 107/108:

  • Samarbeidsprosjekt mellom Toyota og PSA Peugeot Citroën.
  • Bilene bygges i Tsjekkia.
  • 2732 biler solgt siden lanseringen i 2007. I tillegg kommer 139 bruktimporterte.
  • 9367 biler når søsken-modellene Citroën C1 og Toyota Aygo inkluderes.
  • I mini- og småbillandet Danmark ble det solgt 15.754 ex av trillingene i 2013. Der koster bilene 40.000 – 60.000 kroner mindre enn i Norge.
  • Salgsmål i Norge: 500 biler. 
FAKTA Peugeot 108

Toyota-motor:

3 syl/bensin, 998 ccm.

PSA-motor:

3 syl/bensin, 1199 ccm.

Effekt 1: 51 kW/69 hk v/6000 o/min.
Effekt 2: 60 Kw/82 hk v/5750 o/min.
Dreiemoment 1:

95 Nm v/4300 o/min.

Dreiemoment 2:

116 Nm v/2750 o/min.

LxBxH:

346/162/146 cm.

Akselavstand:

234 cm.

Egenvekt:

840 – 865 kg.

Bagasjerom:

180 l.

0-100 km/t:

10,9 – 13,0 sek.

Toppfart:

160 – 170 km/t.

EU snittforbruk:

Fra 0,38 l/mil.

CO2-utslipp:

Fra 88 g/km.

Pris:

Fra kr. 122.000

Konkurrenter: VW Up, Skoda Citigo, Kia Picanto, Mitsubishi Spacestar, Hyundai i10, Fiat 500, Fiat Panda, Citroën C1, Toyota Aygo og Opel Adam som de viktigste.

+ Kjekk småbil. Blir lagt merke til.

- Mange konkurrenter


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: