108, liten og viktig for Peugeot
FØRSTEINNTRYKK: Peugeot 108 er mye viktigere enn størrelsen tilsier. Særlig sørover i Europa. Norge skal bare ta unna 500 i året. Så er den tredje trillingen i familien Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo prøvekjørt. Og naturligvis oppfører 108 seg akkurat som de andre to ute på veien. Kanskje ikke så rart i og med at alt du ikke kan se på bilene er helt likt. Kun fargevalg på utskiftbare paneler skiller de tre innvendig. Utstyrspakkene inneholder i sum stort sett det samme. Lett å like Fra produsentenes ståsted har det vært et uttalt mål å gi hver av bilene mer identitet enn forgjengerne hadde. Nå likner Peugeot 108 og Citroën C1 mest på hverandre. Aygo har et frekkere utseende. – Vi er veldig fornøyd med designet på 108. Det skriker ikke trilling og 108 har vår identitet, sier Stian Gihle, Peugeots norske informasjonssjef. Gihle sier målet er å selge 500 biler i året og at 108 vil være i Norge rett etter sommerferien. Fra 122.000 kroner Selv om alle tre i utgangspunktet vil være tilgjengelige med omtrent samme utstyr, vil standardpakkene variere. Billigste 108 ser ganske ribbet ut selv med seks kollisjonsputer, blokkeringsfrie bremser, ESP, dekktrykkovervåking og diodekjørelys. Jo mer utstyr, dess morsommere er 108. Sånn sett skiller ikke småbiler seg fra større biler. Og prisen øker med utstyret, så om dette er bilen for deg så regn med at den har kostet minst 160.000 kroner innen du får parkert den hjemme. – For å gjøre det enkelt har vi ryddet i modelltilbudet og tar til Norge bare de variantene vi tror vil være mest interessante, sier Gihle. Starter med 68 hk Glem den store motoren. 68 hk er mer enn nok i en bil som tross alt ikke veier mer enn 840 kilo. Knapt noen tenker tanken om å kjøre biler som Peugeot 108 på ferie til Italia. Etatsbil i Norge Selv om Peugeot gjør et betydelig nummer av å definere 108 som kvinnebil fordi 60 prosent av kundene i Europa er kvinner, viser tall fra OFV at i Norge er den først og fremst en utleie- og etatsbil kjøpt inn av bilutleieselskaper samt statlige og kommunale organisasjoner. I 2010, forgjengerens beste år, sto næringskjøpene for 55 prosent som er 14 prosentpoeng over gjennomsnittet av alle biler det året. Av privatkjøpte 107 valgte dobbelt så mange kvinner som menn bilen. Fakta om 107/108:
Konkurrenter: VW Up, Skoda Citigo, Kia Picanto, Mitsubishi Spacestar, Hyundai i10, Fiat 500, Fiat Panda, Citroën C1, Toyota Aygo og Opel Adam som de viktigste. + Kjekk småbil. Blir lagt merke til. - Mange konkurrenter Artikkel fra www.firmabil.no URL: |