Hardt å være bil i ferienEn lang ferietur utsetter bilen for ekstra store påkjenninger, advarer fagfolk. Bergingsbransjen venter oppdragsrush fordi mange får trøbbel underveis. Den beste forsikringen mot vanskeligheter langs veien er å sørge for å ha en godt vedlikeholdt og kjøreklar bil når ferien starter, skriver Autobransjens Leverandørforening (ABL) i en melding. - En sjekk av kritiske punkter som olje, kjølevæske, dekk, bremser og batteri bør være en fast rutine før man legger ut på langtur, sier daglig leder Arild Hansen i ABL (bildet over). - Undersøkelser vi har foretatt lar norske bileiere det gå svært lang tid mellom hver gang de gir bilen en slik sjekk. Halvparten drøyer i minst seks måneder. - 20 prosent sjekker bare én gang i året eller venter til neste service. Da er man ikke godt nok forberedt til å legge ut på bilferie, sier han. Hvis reisen er særlig lang anbefaler Hansen også en sjekk underveis. - For familier som kjører på kryss og tvers i Norge, eller drar på Europa-tur, er det ikke uvanlig at kjørelengden i juli tilsvarer mange måneders ordinær bilbruk. Det utsetter bilen for store påkjenninger, så det er et godt råd å gjenta tilstandssjekken i løpet av ferien, sier ABL-sjefen. Må ha veihjelp - I sommermåneden juli øker antall punkteringer og dekkproblemer med 45 prosent i forhold til en gjennomsnittsmåned, sier John Dokken, leder for Veitjenester i Norges Automobil-Forbund (NAF). - Det er også en markant oppgang i feilfylling av drivstoff, som øker med 27 prosent. - Det er viktig å sjekke dekk for feil og ha riktig lufttrykk når man laster bilen ekstra tung for ferieturen, påpeker han. Han mener en del problemer kunne dessuten vært unngått hvis bilen hadde fått en ordentlig sommersjekk på forhånd. - I tillegg er det mange feriestressede sjåfører, som betyr økt fare for tabber som å miste nøkkelen, sier Dokken. Han anbefaler å ta med bilens ekstranøkkel på ferietur, og gjerne at et annet familiemedlem enn sjåføren alltid har denne på seg. Europa-trøbbel - Vi får daglig slike henvendelser i juli, ikke minst fra folk som har kjørt litt for lenge i litt for høy fart i ett strekk langs motorveien, og presset bilen til det ytterste, sier Dokken. - Ved slik kjøring er det enda viktigere enn ellers å passe på lufttrykket i dekkene. Feil trykk kan svekke kjøreegenskapene betydelig. I høy fart og med mye trafikk kan dette være katastrofalt, understreker Dokken. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |