God fart i bilsalget
Det er fortsatt høyt tempo i bilsalget, og første halvår viser en økning på 2,5 % sammenlignet med samme periode i fjor. Elbilene bidrar sterkt til økningen. Fersk statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at det ble registrert 72.385 nye personbiler i første halvår 2014, opp fra 70.644 første halvår 2013. Volkswagen er suverent største merke med en markedsandel på 13,4 % mens Toyota følger på andreplass med 11,4 %. Begge merkene har imidlertid tilbakegang sammenlignet med samme periode i fjor, Volkswagen bare med 0,6 % mens Toyota går tilbake med 6,0 prosent. Et merke med solid fremgang er BMW. De er på tredjeplass på registreringsstatistikken etter en økning på hele 49,0 % i først halvår. Etter første halvår 2013 lå BMW på 7. plass på statistikken. Nissan er Norges fjerde største merke i første halvår. Etter en vekst på 24,9 % er de noen titalls biler foran Volvo på femteplass. Ford er nummer seks foran Audi, Skoda og Peugeot. Selv om BMW og Nissan kan vise til meget bra vekst, er det ingenting sammenlignet med Tesla. Første halvår i fjor ble det registrert 2 nye Tesla (begge Roadster) mens tallet hittil i 2014 er 3134 Tesla S pluss 2 Roadster. Ikke så rart man ser dem på «annet hvert gatehjørne». Tre merker som var inne på Topp 10-statistikken i fjor, men som har falt ut i år, følger på de neste plassene – Mercedes, Mazda og Mitsubishi. Det er vel ingen andre land i verden som har tre elbiler blant Topp 6, men det har vi med Tesla S som nummer to, Nissan Leaf som nummer fire og Volkswagen Up som nummer seks. Første halvår 2013 besto elbilutvalget i hovedsak av fire modeller, Nissan Leaf og trillingene i-Miev, c-Zero og iOn. I år er det ni merker som slåss om beinet. Mest solgte modell totalt er, nær sagt som vanlig, Volkswagen Golf. Toyota Auris er nummer tre og Skoda Octavia nummer fem. En modell som garantert kommer sterkt i månedene fremover er e-Golf som så vidt har fått notert seg for de første registreringer i juni. Jeg nevnte innledningsvis elbilenes fremgang. Første halvår 2013 utgjorde elbilene 3,2 % av det totale nybilsalget. Hittil i år er andelene 12,9 %. Like stor interesse er det ikke for ladbare (plug-in) hybrider, men en modell som Mitsubishi Outlander har medført at 881 personer har valgt en slik løsning i år, mot bare 159 i samme periode i fjor. Mer en halvparten av de som har kjøpt ny Outlander har valgt en plug-in hybrid. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |