[]
[] [firmabil.no] []

Volvo med solide påstander


Jon Winding-Sørensen



Volvo drypper nok en gang info om den kommende XC90, men de er i hvert fall konkrete, og de nøyer seg ikke med tåkete glimt. Nå forteller de om drivlinjen og kommer med bastante påstander om den.

Når Volvo snakker om Best in Class i forbindelse med hestekrefter og utslippsverdier for den kommende store XC-modellen derfra, må det bety at de er i ferd med å presentere oss for klodens kraftigste og reneste SUV.

De har nå sluppet detaljer om motorer og hybride drivlinjer for den kommende modellen. Og det er selvfølgelig viktig for dem å sementere den oppfatningen allerede nå, at kraftigere og bedre går det ikke an å få det.

For det er jo ikke til å underslå at, dersom du åpner panseret eller leser spesifikasjoner med lupe, kommer du ikke lenger enn til fire, når du teller sylindre.

Ganske mange primitive tyskertryner tror at seks eller åtte er det eneste som går an – selv om BMW er blant dem som i stadig sterkere grad ramler ned på Volvos side av sylindertall-grensen.

Styrketall
Men Volvo forteller oss altså at XC90 – regn med at den dukker opp en gang i løpet av august – vil få to bensinmotorer, en med kompressor (320 hk og 400 Nm) og en med turbo (254 hk og 320 Nm).

Finurlig nok heter de T6 og T5 – hvilket altså kanskje kan lure noen til å tro at det har med sylindertallet å gjøre.

D4 er det ikke noe å gjøre med, det navnet høres ut som den fireren den er, med 190 hk, 400 Nm og 0,5 liter på mila. D5 leverer 225 hk og 470 Nm med 0,6 liter/mil.

Men så er det T8 da. Vi får håpe kundene ikke spør, slik at de for alltid vil tro at det ligger en åtter langt der nede.

Hybrid
Vi er fremdeles på en 2-liters bensinmotor, men her, både med turbo og kompressor, slik at den har massevis både lavt nede og høyt oppe. Dette «massevis» blir enda mere massevis fordi bensinmotoren kombineres med et plug-in elmotor (40 km rekkevidde uten innslag av forbrenningsmaskinen) på 80 hk. 

Bensinmotoren er koblet til forhjulene, mens elmotoren driver hekken.

Sammen blir dette 400 hk og 640 Nm og et NEDC-forbruk som tilsvarer 60 gram CO2/km.

Nå har vi med andre ord snart hele bildet. Interiøret har vi sett. Vi har fått antydninger om utvendig shape  – og nå har vi noen detaljer om drivlinjen.

Jeg lurer på hvor mange flere styrte lekkasjer Volvo har plass til (Infotainmet? Krykke-tilbudet (det noen kaller førerstøtte)? Komfortdetaljer?)

Det kan umulig vare lenge før de må gi etter og presentere oss for hele bilen.

Det er flere enn oss som ser frem til akkurat det.

LES OGSÅ: Volvos nye pengemaskin


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: