BMW Active Tourer på veien
FØRSTEINNTRYKK: BMW vil nå frem til kunder som ikke kjøper deres tradisjonelle biler. Da må man gjøre noen kompromisser. BMW er en av svært få produsenter som har tviholdt på bakhjulsdrift i hele modellporteføljen. LES: Forhåndsomtale med priser Det har gitt bilene fra den bayerske produsenten sportslige kjøreegenskaper som få volumprodusenter kan matche. Men det har også hindret dem i å nå målgrupper som foretrekker forhjulsdrift, eller er ute etter ekstra fleksibilitet. Det legges ikke skjul på at det var lange interne diskusjoner da man startet planleggingen av en ny modellserie for fem år siden. Som det også var da man besluttet at mindre motorer med pustehjelp var en nødvendighet for å nå de stadig strengere utslippskravene fra EU. Ny tid Men du kan like godt venne deg til tanken – i fremtiden vil stadig flere modeller fra BMW ha drift på forhjulene og ikke «standard drift» som er den betegnelsen BMW bruker på bakhjulsdrift. Nå er ikke forhjulsdrift noe nytt for BMW-konsernet, siden slutten av forrige århundre har de hatt Mini i familien, og der er forhjulsdrift standard, som det har vært siden tidenes morgen hos den britiske produsenten. Ny plattform Ledelsen i BMW var meget tydelige på at om man skulle produsere en BMW med forhjulsdrift, så måtte det være en bil som ivaretok merkets image med hensyn til komfort, sportslighet og kvalitetsfølelse – det man gjerne omtaler som premium-følelsen. Man ønsket ikke de litt kantete gokart-egenskapene som kjennetegner Mini. (saken fortsetter) På tross av en uvanlig karosseriform er det ingen tvil om at 2-serie Active Tourer tilhører BMW-familien. Det er nok å se på nyregrillen og de doble runde lyktene. Korte overheng er en annen typisk BMW-egenskap, selv om de blir noe lengre på en bil med forhjulsdrift. Mye BMW i behold Du sitter høyt i de komfortable forsetene med god sidestøtte, du trekker det tykke sportsrattet så langt ut at du finner en optimal sittestilling, og du kjenner igjen betjeningsorganer og instrumenter fra andre modeller i serien. - Vi regner med at 80 prosent av de som kjøper en 2-serie Active Tourer har kjørt andre merker enn BMW tidligere, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Christian Gottschalk i BMW Norge. Han er så optimistisk at han regner med å selge 700 eksemplarer av den nye modellen i 2015. Kundegruppen han sikter mot er primært aktive mennesker som liker seg i naturen. De liker å sykle, stå på ski, klatre eller gå turer i terrenget. Og de må ha en bil der de enkelt får med seg utstyret sitt. Fleksibelt Du kan legge ned baksetet i forholdet 40:20:40 og du kan også legge ned ryggen på forsetet for å få med deg lange gjenstander på inntil 2,40 meter. Bakluken er stor og kan som ekstrautstyr betjenes automatisk ved å føre foten under støtfangeren. Gulvet i bagasjerommet er foldbart og inneholder et ekstra rom der du for eksempel kan plassere møkkete fjellstøvler eller våte skisko. Normalt har en BMW 50:50 vektfordeling mellom for- og bakaksel. Det ville ikke fungere med forhjulsdrift, så her ligger 58-60 prosent av vekten på forhjulene for at man skal få maksimalt grep, uten at det blir for mye understyring. Firehjulsdrift vil i første omgang bli tilgjengelig i kombinasjon med firesylindrede motorer. Systemet gir primært forhjulsdrift for å bruke minst mulig drivstoff, men ved behov, eller når man velger Sport-innstillingen, trår firehjulsdriften inn. Systemet er lett og vil ikke påvirke vektfordelingen i vesentlig grad. Sportslig 225i har sportslige egenskaper med sine 231 hestekrefter og et dreiemoment på hele 350 Newtonmeter over et stort register. Den er akselerasjonsvillig, gjør null til hundre på 6,6 sekunder, og foretar nærmest sømløse girskift gjennom sin åttetrinns automatkasse som er standard med denne motoren. Mer aktuell for Norge er 218d med firesylindret dieselmotor og manuell sekstrinns girkasse. Med 150 hestekrefter og et dreiemoment på 330 Newtonmeter er heller ikke denne noen sinke – den tar deg til 100 km/t i løpet av 8,9 sekunder. Praktisk Ved aktiv kurvekjøring vil hardcore BMW-entusiaster savne den ekstra dynamikken bakhjulsdrift gir. På den annen side vil de trolig sette pris på den ekstra fremkommeligheten forhjulsdrift gir på vinterføre og sporete vei. Bestselgere i Norge blir 218i med tresylindret bensinmotor og 218d med firesylindret dieselmotor. Prisene starter på 307.900 kroner for 218i med manuelt gir og kr 341.300 for 218d. I 2015 vil det komme flere motorer samtidig som firehjulsdrift kommer som opsjon på noen av modellene. Majoriteten av BMW-kundene velger i dag firehjulsdrift, automatgir og relativt mye tilleggsutstyr, og da beveger prisen seg raskt opp mot 400.000 kroner.
Konkurrenter: Mercedes-Benz B-Klasse, Volkswagen Golf Sportsvan Artikkel fra www.firmabil.no URL: |