[]
[] [firmabil.no] []

Nå er C-Klassen på plass


Jon Winding-Sørensen



FØRSTEINNTRYKK: Det er klart at C-Klassen er ikke komplett før stasjonsvognen er der. Nå har vi kjørt den, og den kommer på gata i løpet av august. Er det E-Klassen, eller 3-Serien som får størst konkurranse?

Du skal få høre mer om den nye stasjonsvognen senere, men nå skal jeg nøye meg med å slå fast at noe av det Mercedes er mest stolte av, er at den har fått større innvendig plass enn forgjengeren, samtidig som den er slanket med 65 kg.

Ikke så slank
Før noen blir altfor høye på pæra er det på sin plass å nevne at beskjedne Peugeot 308 har større bagasjevolum enn den nye C’en, samtidig som den slanket seg med 165 kg. Og relativt sett er jo det mer imponerende, den hadde mye mindre å ta av.

Men det er da også det eneste lille stikket jeg vil gi denne nye stasjonsvognen foreløpig. 

LES OGSÅ: Mer enn en ny bil

Motorene fra C180 til C250 med hk-tall fra 156 til 211 er i snitt 20 prosent lavforbrukere – tre av drivlinjene ligger i det aller beste A+ «energieffektivitet»-sjiktet. Dessuten byr serien på både plugin-hybrid med bensin, og hybrid med diesel.

Serien har også produsert en prisliste som går fra litt under 380.000 til 529.000 kroner – pluss en og annen mulighet for å legge på mer fra spekk-listen.

SE PRISER OG DATA HER

Røverkjøp
C250BT 4-Matic til 504.900 kroner må forresten være et nesten ubegripelig røverkjøp. Den har en engangsavgift på 185.000 kroner.

Den bakhjulsdrevne tvillingen, C250BT, samme hk, lavere vekt, lavere CO2, høyere NOx, har en engangsavgift på kr 164.600 – men ut koster den 24.000 kroner mer enn firehjulsdriveren.

På denne 4-Matic’en er det mange, forhandler, importør og produsent, som har lagt breisida til for at importøren skal ha et troverdig 4x4-tilbud fra start.

220 4-matic, kommer nemlig ikke før senere. Da kommer den til å arve 250 4-maticens pris, mens den store kommer til å stige til sitt naturlige leie.

Løp og kjøp.

De utgavene jeg kjørte var alle utstyrt med luftfjæring (kr 13.600 ekstra). Og jeg kan vel påstå at etterlatt inntrykk – det gjelder alle modellene – var en vanvittig komfort. Samtidig som at aktivt chassis ga muligheten til å stramme opp det hele dersom målet var å leke litt BMW.

På den annen side var vel også etterlatt inntrykk at BMWs 3-serie fremdeles gir bestyreren litt større glede enn Mercedesen. Hvordan skal jeg forklare det? Det er akkurat som det er kortere vei fra rattet til dekkene foran i en BMW.

Kannibalisering?
Men jeg skal love å komme litt mer inn på forskjellen mellom disse to konkurrentene snart. Jeg skal også komme tilbake med fulle spesifikasjoner. Men jeg vil foreløpig slutte med å påstå at jeg tror faktisk ikke det er BMWs 3-Serie som vil merke den nye Mercedes først.

Jeg tror konkurransen vil bli tydeligst i eget hus. For hva skal man egentlig med en E-Klasse nå? Større bagasjerom?

Det skal man altså betale – hvor mye? - 100.000 kroner ekstra for, bare for å ha plass til bagasje de tre gangene i året man virkelig skal ut en tur.

«Ta heller og pakk om, vær litt smartere og planlegg litt bedre» sa en kynisk kollega av meg, som også ramlet ned på samme konklusjon.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: