[]
[] [firmabil.no] []

C-Klasse stasjonsvogn på veien


Jon Winding-Sørensen



PRØVEKJØRT: I stasjonsvognglade Norge har fordelingen for C-Klassen vært cirka 50 prosent mellom sedan og stasjonsvogn. Med den nye T-modellen kommer nok stasjonsvognandelen til å øke.

Tradisjonelt var jo stasjonsvognens rasjonale side over sedanen at den fikk med seg mer. Også den nye stasjonsvognen på C-Klassen bruker dette som argument. Større lastevolum.

Nedtur: Den nye bilen er 10 cm lenger og 4 cm bredere enn forgjengeren. Men det største bagasjevolumet med alt nedslått, er på 1510 liter – 10 mer enn forgjengeren. «Større» blir plutselig et relativt begrep.

La oss ta vekten også, så blir vi ferdig med det. 65 kg lettere enn forgjengeren – men fremdeles 80 kg mer enn limousinen. Og det med en bensintank som er på bare 41 liter!

Her må du faktisk betale 570 kroner ekstra for å få en tank med akseptable 66 liter – det er mulig slikt er vanlig i de kretser. Det er første gang jeg har hørt om slikt.

Fremskritt
Men herfra går det bare oppover. For å fortsette med tank-volumet. Vi kjørte blant annet en C300 Blue Tec diesel hybrid (204 hk + 20 kW).

Den har en oppgitt blandet forbruk på 0,38 liter per mil – da rekker 41 liter ganske langt. (Det vil også komme en bensin + plug-in hybrid om ikke lenge.)

Ingen av disse drivlinjene hadde høyere utslipp enn 130 gram (bortsett fra firehjulsdriveren som la på enda ett gram) – her kan man virkelig se fremskritt.

Det kan man på transmisjonene også. Man skulle tro at en C200 med 184 hk ved 5500 omdreininger og ikke akkurat dieselmotor dreiemoment (300 – riktignok over et ganske stort område) kunne bli litt masete.

Men den hadde en svært godmodig turbospesifikasjon, og sammen med syvtrinns automaten var det ikke noe å utsette på kjørbarheten eller prestasjonene.

(saken fortsetter)

Gunstig
4x4 finnes foreløpig bare som C250BT. Den høres ut som et løp-og-kjøp-kjøp-tilbud. I samarbeid med alle involverte har den fått en utsalgspris tilsvarende den som C220 4-MATIC kommer til å få når den endelig blir lansert. Da vil 250-versjonen få sin «naturlige» pris, og da snakker vi garantert nærmere 550.000 kroner enn dagens pris på kr 504.000!

Alle eksemplarene «våre» var utstyrt med luftfjæringen. Nivåregulator i alle ender og med muligheter for å stille inn chassis (og styring og motor) i retning av mer såkalt sportslige ambisjoner.

Det imponerte svært, både i de stiveste konfigurasjonene og i komfort-modus. Dessuten kan du stille den akkurat som du vil, for eksempel stram styring, eco-motor og halvsport støtdemping. 

Det eneste jeg savnet var å kunne stille styringen på «BMW». Mercedes har fremdeles noe å lære av München når det gjelder å korte ned den opplevde følelsen av avstand fra ratt til dekk når man skal rundt et eller annet.

Ellers – uten at jeg har hoppet rett fra den ene til den andre – er det ikke umiddelbart opplagt at den ene er massivt overlegen den andre på spesielle områder.

Benchmarking
Mercedes har tatt igjen BMW når det gjelder interiørdesign – dette er vel den første C-Klassen som ser skikkelig ut inni. Jeg kan ikke huske man sitter noe trangere bak i BMW, på tross av kortere karosseri (lastevolumet er på et par melkekartonger nær identisk).

Begge har lav lastehøyde (her er stasjonsvognens åpenbare fordel i forhold til en SUV), og har smarte pakkeløsninger.

Men Mercedesen, som tross alt er to år yngre, har muligheter for bransjens lengste liste av krykke- og infotainment-systemer. Og den kan utstyres med komfortdetaljer av den type du aldri ville finne på å installere i villaen din: som elektrisk nedfelling av 40:20:40 baksetet, eller egen temp-regulator for klimaanlegget i baksetet.

Forskjellen på de to ligger vel, skulle jeg tro, først og fremst på pris. Og uten å gjøre noen skikkelig sammenligning kan vi jo her nøye oss med å slå fast at den billigste 3-Serie Touring koster 355K, mens billigste C-Klasse koster 40 mer. 

(Plutselig tanke: BMW kaller sine stasjonsvogner for Touring. Mercedes kaller sine for T. Tilfeldig? Neppe.)

Ingen ulemper
Men la oss også slå fast at de kombispesifikke ulempene er fullstendig fraværende her. Det er overhodet ikke merkbart at den store bakdør-åpningen nødvendigvis MÅ gjøre noe negativt med karosseristivheten. Det hullet har virkelig konstruktørene kompensert for.

Og lydbildet i baksetet er overhodet ikke preget av at du har en stor resonanskasse bak deg.  Også der merker man hvordan denne produsenten virkelig er opptatt av detaljer.

Jeg var vel så vidt inne på det da jeg fortalte om de første inntrykkene av denne bilen. Hva i all verden skal man med en E-Klasse nå?

Den nye C’en har alt man trenger – med visuelle assosiasjoner til S-Klassen har den også prestisjen. Det eneste man mangler er plass. (Mer enn 400 liter faktisk i maks lastevolum). 

Stilarter
Til slutt: syns du fremdeles (som jeg) at det er stas med stjerne på panseret (sammen med Rolls er vel dette snart et unikt signal?) må du bestille Exclusive-eksteriøret.

Og hvis du syns at det hele kanskje fremdeles ser litt slapt ut utenfra, så bestill AMG-eksteriøret.

Der får du luftåpninger som antyder at de gjerne eter opp Audier og BMWer til frokost og spytte dem ut i opphakkede småbiter gjennom smarte luftspalter eller gjennom antydningene til diffusor der bak.

PS!
Du kan godt få kjøpt en kjøreskolepakke til denne modellen. Den koster kr 21.360. Men en taxi-pakke leter du forgjeves etter. Den finnes ikke på denne side av Stuttgart.

PRISER OG DATA C-KLASSE STASJONSVOGN


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: