[]
[] [firmabil.no] []

Ypperlig førstegangshybrid


Anette Berve
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: To år etter lansering har Toyota finpusset sin Yaris hybrid-suksess. Hjemmehjelpens våte drøm har fått har fått et tøffere utseende for å lokke til seg den yngre garden.

Toyota har investert 85 millioner euro for å oppgradere Yaris. Vi vil denne gang rette søkelyset mot hybriden, den er tross alt en liten Toyota-suksess som må vies litt spalteplass.

Kollega Trygve Bæra skrev i juni 2012 at importører estimerte at Yaris-hybridsalget ville stå for 66% av Yaris-salget totalt. De visste ikke da at 2013 ville bli et rekord-år med en markedsandel for hybriden på nærmere 77%!

- 2013 var absolutt et toppår. Yaris Hybrid var fortsatt ny, og det var det første fulle salgsåret. Det er alltid vanskelig å sammenligne salgstall med et toppår. Vi forventer et noe lavere salg i 2015, men fortsatt estimerer vi 4100 solgte Yaris-modeller i 2015 og 88% skal være hybrid, forteller Tove Hejll, informasjonskonsulent i Toyota Norge.

Vi kan nevne at for Yaris vil diesel ikke lenger være et alternativ i Norge, mens bensinmotor kommer i to varianter; 1.0 L og 1.3 L. I Norge vil Hybrid selges i modellene Style og Active,

Inngangspris på 202.100 kroner for Active Hybrid 1.5HV CVT gjør det til den rimeligste hybriden i sitt segment, og, basert på pris, en god førstegangshybrid for dem som vil slå et slag for miljøet og lommeboka. Det er denne modellen Toyota forventer å selge mest av.

Ønsker du en bedre utstyrt bil velger du Style Hybrid til kr 228.900.

Style leveres blant annet med 16-tommers aluminiumsfelger, tøffere nettingdesign på grillen og ikke minst - spenstigere interiørvalg.

Frir til yngre kjøpere
Så til hybriden. Jeg kan begynne med en erkjennelse. Jeg er hybridjomfru. «Hvorfor sende en journalist på lansering som ikke har kjørt hybrid? tenker kanskje du. Vel, jeg er – i motsetning til mine kollegaer, midt i målgruppa.

Der «vanlige» Yaris fram til nå har vært husmødrenes favoritt, gjør Toyota et byks mot å appellere til den yngre generasjonen. Der mine kjekke mannlige kollegaer fort bikker 40+, har jeg akkurat rundet 29 år.

For å fri til de yngre kjøpere har Toyota nå valgt å satse hardt på individualisering av bilene. Utstyrsnivåer er en ting, men nå kan man også velge i mer spenstig interiør.

Hva er nytt?
Først og fremst har eksteriøret har fått en solid oppgradering. Yaris følger nye AYGO med hensyn til design og integrerer en tydelig X-form, sentrert rundt logoen som separerer den redesignede øvre og nedre grillen. Baklysene har blitt endret og får ny LED-teknologi. 

I tillegg har Toyota gjort solide endringer i interiøret for å bevege seg bort ifra «plastic fanstastic» utseendet.

Dashbordet er mykere med skumplast, og her også kommer individualiseringen inn i bildet. Man kan velge kontrastfarger på dashbordet hvis ønskelig, hva med racing-rødt og sort? Det samme gjelder for setene som har fått tydelig søm med matchende farge.

Bedre kjøreegenskaper
Det som pirret vår interesse var de forbedrede kjøreegenskapene. Støtdemperne har blitt justert for å skape bedre kjøreopplevelse, og støynivået er redusert.

Bensinmotoren i Yaris hybrid har en ytelse på 74 hk ved 4800 omdr./min, mens samlet ytelse når bensin- og el-motor er i fullt arbeid er 100 hk. Det er en 4-sylindret Atcins Cycle 1497 cc motor, 55mm kortere enn 1.8L Prius-motoren og 17 kg lettere. Ny versjon har CO2 utslipp på 75 g/km i motsetning til tidligere 79.

Typisk bybil
Vi fikk oppleve den «nye» Yaris Hybrid gjennom Düsseldorfs gater. Gjennom trange alleer, åpne paradegater, ut på tyske motorveier, inn i drabantbyer. Og jeg skulle lære meg å kjøre hybrid.

Et øko-meter viser deg hele tiden om du kjører økonomisk, lader batteriet eller tar for hardt i. Det gikk fort sport i å holde seg innenfor «den grønne sonen». Å trykke gassen i bånn høres ut som å sitte fast i andre gir. Det hviner og du venter på girskiftet som aldri kommer.

Og det er her hybrid-treningen kommer inn, blir jeg forklart. Du må roe litt ned, finne kjemien mellom gass og øko-kjøring, ha tålmodighet.

Når vi tilslutt finner tonen er dette behagelig kjøring. Gjennom tettsteder kan jeg velge EV-mode, full-elektrisk, og kjøre rent elektrisk inntil 47 km/t over en distanse på 2 kilometer hvis batteriet er fulladet.

Suksessmodell
- Vi har ulike typer kunder som velger hybrid av ulike grunner. Noen ønsker det fordi de syns det er kjekt å ha, mens for andre går det sport i å kjøre mest mulig økonomisk og miljøvennlig, forteller Hejll.

- Yaris er for mange bil nummer to, og da spesielt for bykjøring i moderate hastigheter. Da er hybrid perfekt.

I det såkalte småbil-segmentet er Yaris suveren markedsleder med 1946 registrerte biler i første halvår (ifølge OFV) – like mange som de tre nærmeste konkurrentene, Polo, Fiesta og 208 til sammen.

Den nye utgaven av Toyota Yaris hybrid forventes til forhandlere i uke 35.

Fakta Toyota Yaris Hybrid

Motor:

4-syl. bensin 1497 ccm,
el-motor og nikkel-metall-hydrid-batterier.

Samlet effekt:

74 kW (100 hk).
169 Nm maks. moment.

Mål:

395 x 170 x 151 cm (L/B/H)

Akselavstand:

251 cm

Egenvekt m/fører:

1160 kg

Bagasjevolum:

286 liter

Aks. 0-100 km/t:

11,8 sek.

Toppfart:

165 km/t

Snittforbruk:

0,33 l/mil

CO2-utslipp:

75 g/km

Pris fra:

kr 202.100

Lansering i Norge:

September


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: