[]
[] [firmabil.no] []

Mer spenning fra Audi


Terje Ringen
Jon Winding-Sørensen



Audi vil benytte 48-volts elektriske systemer i tillegg til tradisjonelle 12-voltssystemer. Det betyr nye muligheter i fremtidige modeller.

All den nye teknologien som har blitt introdusert den siste tiden, krever stadig mer av bilens elektriske system. Dagens batteristrøm på 12 V vil ene og alene dermed ikke kunne møte kravene man har i vente.

Audi vil i årene fremover utstyre flere modeller med et ekstra elektrisk system på 48 V i tillegg til 12-voltssystemet. 48-voltssystemet løper parallelt med 12-voltsystemet med egen konverter.

Høyere spenning betyr at kabeldiameteren kan reduseres. En annen positiv effekt er redusert energitap. 48-voltssystemet bygger på et litium-ion batteri som har bedre lagringskapasitet og kan levere langt mer strøm enn det tradisjonelle blybatteriet på 12 V.

Elektrisk kompressor
I sommer viste Audi frem noen av mulighetene med 48-volts elektrisk system med konseptbilene Audi A6 TDI Concept og Audi RS 5 TDI Concept. Begge modellene er utstyrt med en elektrisk drevet kompressor som opptrer uavhengig av motorens belastning.

A6 TDI Concept yter 326 hestekrefter og har et dreiemoment på 650 Newtonmeter i området mellom 1500 og 3500 omdreininger. Den elektriske kompressoren fyller gapet under dette området og sørger for rask respons og stor elastisitet. Det illustreres best ved at akselerasjonen fra 60 til 120 km/t i sjettegir reduseres fra 13,7 til 8,3 sekunder.

Enda mer imponerende er V6 biturboen i RS 5 TDI Concept. Den yter 385 hestekrefter og har et maks dreiemoment på 750 Newtonmeter mellom 1250 og 2000 omdreininger.

Den elektriske kompressoren sørger for imponerende trykk når man tar av fra stillestående, og 100 km/t nås på cirka fire sekunder. Til sammenligning bruker en vanlig RS 5 med 450-hesters bensinmotor 4,5 sekunder og drikker omtrent dobbelt så mye drivstoff.

Trykket fra den elektrisk drevne kompressoren er til stede umiddelbart etter hvert girskift takket være et intelligent samspill mellom de to turboladerne.

Startkick
På en testbane utenfor Malmø prøvde vi de to konseptbilene og lot oss imponere over den lynraske responsen. Vi ble utfordret av Audis testførere til akselerasjonstest mot en RS6 med hele 560 hestekrefter.

Begge TDI konseptbilene dro effektivt fra denne muskelbilen de første hundre metrene, men etter som farten økte ble effekten i RS6 umulig å hamle opp med. Ved ett tilfelle klarte vi å komme først til målstreken i RS 5 TDI Concept, selv om det nok ikke var meningen.

Det mest imponerende med konseptbilene er den raske responsen ved lave turtall. I vanlig trafikk medfører det at man kan kjøre på høyere gir og likevel oppnå rask respons når gasspedalen tråkkes ned.

Systemet er perfekt for raske forbikjøring og for kjapp akselerasjon ut av kurver. Elektrisk biturbo kan ifølge Audi brukes i mange forskjellige modellserier, også i kombinasjon med bensinmotorer.

(saken fortsetter)

Først i ny Q7?
De lover at systemet snart er på plass i serieproduserte modeller med TDI motor. Første modell ut blir trolig neste generasjon Q7 som skal presenteres til høsten.

Energien som skal til for å drive den elektriske kompressoren genereres når bilen ruller uanstrengt i jevn hastighet, så forbruket er nærmest upåvirket sammenlignet med en bil uten elektrisk kompressor.

Strømmen leveres fra et 48 Volts elektrisk anlegg med et eget, kompakt Li-ion batteri montert i bagasjerommet. En DC/DC konverter sørger for forbindelsen til bilens 12 V system.

Et 48 V anlegg åpner også for bonusmuligheter i fremtiden. Det kan levere strøm til thermoelektriske varmeelementer, elektromekaniske bakbremser samt olje- og vannpumpe, mer effektivt enn et 12 V system. Audi planlegger å innføre 48 Volts tilleggs-systemer i flere av sine modeller i nær fremtid.

- Vi tilnærmer oss elektrifisering av våre modeller på flere måter, sier Audis tekniske utviklingssjef, Dr. Ulrich Hackenberg.

- Et elektrisk system på 48 V spiller en sentral rolle i vår elektriske fremtid og baner vei for ny teknologi som både kan gjøre bilene sportsligere, mer effektive og mer praktiske å bruke, avslutter Hackenberg.

Gammelt nytt
Men så kan man spørre hvorfor dette har tatt så lang tid.

Etter at verdens bilindustri hadde kastet bort mange år på å jobbe med 42 Volt – for så endelig å skrinlegge den ideen – dukket et nytt forslag opp i 2011.

På den 15. bilelektronikk-konferansen i Ludwigsburg kom de tyske produsentene opp med et forslag om en felles 48 Volts arkitektur. Det skulle inkludere både en egen 48 Volts krets og tilhørende kontakter, også for ladbare biler og for CAN bus interface.

Bred enighet
Audi, BMW, Daimler, Porsche og VW gikk sammen om dette, alle var veldig klare på at med den stadig økende bruk av høyspente funksjoner i en bil, ville det være vanskelig å møte kravene med dagens (gårsdagens) 12-Volt anlegg.

De hadde også miljøargumenter (i tillegg til for eksempel lavere vekt på kablene): med 48 Volt fikk man en mer effektiv oppsamling av energi ved regenerativ bremsing.

Volkswagens Volkmar Tanneberger gikk spesielt høyt ut på banen. Han snakket om standardiserte elementer som skulle være på plass i første kvartal 2013, han fortalte at de hadde koordinert forslagene sine med amerikanske produsenter og SAE (bilingeniørforeningen), og ba kinesiske produsenter komme etter så snart de kunne.

Men det første møtet får vi altså ikke før Audi viser en eksperimentmodell på slutten av 2014.  Takket være en elektrisk turbo – som Audi også glemmer å nevne er utviklet av Valeo.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: