[]
[] [firmabil.no] []

Renault rekrutterer


Jon Winding-Sørensen



Renault som har bedrevet bilsport så lenge det har eksistert biler, lanserer en ny racer som vil kunne lede deltakerne til Le Mans.

På bilutstillingen i Moskva viste Renault en mockup av en racerbil som kan bli noe av det mest spennende innen bilsport på lenge.

R.S. 01 heter den, den ser ut som en bil designet for Playstations Gran Turismo, men er for en gangs skyld en bil som skal på banen før den skal på skjermen.

Renault, som vet et og annet om å bygge biler til en-merkeserier som finner gjenklang over store deler av verden (Clio Cup Europe, Eurocup Formula Renault 2.0 og Formula Renault 3.5 Series), skal lage en ny serie med sin nye bil.

Utenfra ser den ut som den slekter på konseptbilen DeZir fra 2010, og den unge japaneren som endte opp som «vinner» av eksteriørdesignet på denne racerbilen, Akio Shimizu, har jommen klart å følge sjefens beskjed om en veldig synlig Renault-rombe i fronten.

Ny personlighet
Det var vel det første Laurens van den Acker gjorde, da han kom fra Mazda, å gi Renault en personlighet igjen.

Det utvendige er ren sportsracer, fra start til frosset design tok det bare fem måneder, og det innvendige er enda mer ren racer. 

Karbon monocoque fra Dallara, ikke helt ulik den de bygget for Formula Renault 3.5, basert på FIAs LMP1-standard fra i år, med en 150-liters tank, deformasjonssoner foran og bak, masse aerodynamikk under, og full HANS-pakke.

Motoren ble hentet fra Nissans japanske NISMO-hylle: en 3,8-liters V6 twin turbo med tørrsump, som her gir 500 hk og mer enn 600 Nm. Med en vekt under 1100 kg gjør disse tallene at du kan plassere Renaults nye racer et sted mellom GT3 og DTM – det heter potent.

Gode partnere
Traksjonskontroll, en ny clutch fra ZF som hindrer at du blir stående fordi du har kvælt motoren ved start, og en syvtrinns klikk-klakk kasse fra Sadev. Øhlins sørger for at hjulene holder seg på bakken, og PFC sørger for at Michelin-dekkene får noe å bremse med.

Hardcore racing-kamerater hele veien.

Og dersom du virkelig MÅ, så er dimensjonene her: 471 x 200 x 112 med akselavstand 174 cm.

Viktigere er det at Renault har en viss erfaring, ikke bare som racerbilbygger, men også som arrangør. De har gjort sine egne serier i 40 år nå, og det er ikke få deltakere som har funnet veien inn i «høyere» racingsfærer.

Robert Kubica er et navn som er verdt å nevne, Formel 1 etter seier i Renault’s World Series i 2005. Og det ferskeste eksemplet er vel Daniil Kvyat, Formel Renault 2.0 for to år siden, nå hos Toro Rosso.

En av gulrøttene i den nye World Serien som R.S. 01 skal kjøre (med 20 lag) er en inngangsbillett til Le Mans. Vinneren neste år vil få muligheten til plass i et LMP2 team i 2016.

Lange tradisjoner
Renault var med på de tidlige storby-til-storby løpene (en av brødrene Renault omkom i en ulykke i Paris-Madrid i 1903). Renault vant det første Grand Prix ever, det franske i 1906.

Og i nyere tid var det Renault som innviet Den nye Tidsalder ved å introdusere turbo i Formel 1 i 1977. Den tendensen ga oss vel den mest fargerike Formel 1 epoken noensinne, med 1500 hk kvalifiseringsmotorer og et drønn som gjorde en hel generasjon motorsportentusiaster svakhørte.

Jeg kan ikke komme på noen produsent som til de grader har vært med i bilsport så konsekvent og hele tiden (og da inkluderer jeg både Mercedes-Benz og Ferrari) som Renault.

Og dette nye initiativet bare bekrefter at de fremdeles har et enormt motorsporthjerte.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: