[]
[] [firmabil.no] []

Golf GTE - ladehybrid for folk flest


Øivind Skar



FØRSTEINNTRYKK: Vi har nettopp parkert en Golf GTE, ladehybriden som kan bli det neste tiårets salgsvinner.

Den tar deg fra stillestående til 100 km/t på 7,6 sekunder med 220 km/t som toppfart, har samlet 204 hk og 350 Nm i dreiemoment, men bruker likevel ikke mer enn 0,15 liter per mil.

VW Golf GTE er en skikkelig tøffing som det tredje medlemmet av modellens GT-familie: GTI, GTD og nå snart GTE. Der GTI er rød er GTE blå, både i emblemene, og sømmene i interiøret. Stoffsetene har også det samme typiske rutemønsteret mange kjenner fra GTI/GTD.

Trilogi
GTE kommer til Norge i februar neste år som den første ladbare hybriden fra VW. Rent teknisk er bilen så godt som identisk med Audi A3 e-tron og kommende ladbare Passat: 1,4-liters bensinmotor som yter 150 hk.

Mellom motoren og DSG-girkassen har VW montert en elektrisk motor som sammen med bensinmotoren gir GT-ytelser.

Batteriet under baksetet (8,7 kWh) holder til rundt 50 km snill elkjøring, men dette er mer enn mange kjører i løpet av en dag.

Ingen rekkeviddeangst
Og best av alt: Når batteriet sier takk for seg, fortsetter kjøringen i vanlig hybridmodus med et oppgitt forbruk på 0,45 liter/mil. Så fremt du har penger i lommeboka eller på kortet, finner du alltid en bensinstasjon og går derfor aldri tom for energi.

Golf kan, som andre ladehybrider som vil komme fra VW-konsernet, kjøres i ren hybridmodus for å spare strømmen til man (i fremtiden) ankommer en sone hvor utslipp ikke tillates.

Selv om det ikke er spesielt energiøkonomisk, kan batteriet også lades under vanlig kjøring.

Trekkvillig
I motsetning til de fleste ladehybrider kan Golf GTE trekke 1500 kilo på tilhengerkroken. Innvendig er bilen akkurat som andre Golfer med unntak av at bagasjerommet laster 108 liter mindre enn bensin/diesel-utgavene.

VW oppgir lading i vanlig stikkontakt (10 ampere) til snaut fire timer og litt over to timer i dedikert hjemmelader.

Golf er Golf uansett hvordan man snur og venter på det. Den har vært europeisk bestselger i 40 år, og mer enn 30 millioner kunder verden rundt kan neppe ta feil.

Samtidig tyder alt på at bilindustrien tvinges til ulike hybride løsninger for å tilfredsstille de miljøkravene men allerede nå ser konturene av de kommende tiårene. Sånn sett har Golf GTE i seg alt som skal til for å bli en miljøvinner.

Velutstyrt
Til Norge kommer bilen i februar og importøren legger opp til å selge 1500 Golf GTE i 2015 med en pris som sannsynligvis ikke havner særlig under 340.000 kroner. Dette er nær 100.000 kroner mer enn e-Golf koster i dag.

Sannsynligvis prises Audi A3 e-tron og Golf GTE omtrent likt fordi VW har valgt å pakke langt mer utstyr inn i GTE.

Problemet for ladbare hybrider, hvis salg kun utgjør en fjert i forhold til elbilsalget, ligger i avgiftene.

Håper på rettferdighet
Da støtteordningene til elbilene ble vedtatt fantes det knapt elbiler, og ladbare hybrider hadde ingen hørt om. I etterpåklokskapens grelle lys ser man tydelig at de beste miljøbilene er blitt de gode bilers fiende. Altså elbiler mot ladehybrider, hvor elbilene får alt av incentiver og ladehybridene avspises med smuler.

Informasjonssjef Anita Svanes hos VW-importør Harald A. Møller tror ikke på julenissen og regner derfor ikke med særlig drahjelp for ladehybridene neste år.

Håpet er at avgifts-differansen mellom elbiler og ladehybridene krympes når bilavgiftene om et år eller to må opp til revurdering.

– Det nære ønsket er større fradrag for vekt- og effektavgiften samt halv firmabilskatt og lavere bompengeavgifter, sier Svanes.

Fakta VW Golf GTE

Motor:

4-syl. bensin, 1395 ccm + elmotor

Samlet effekt:

150 kW (204 hk), 350 Nm

Mål:

427 x 180 x 146 cm (L/B/H)

Akselavstand:

263 cm

Egenvekt m/fører:

1599 kg

Bagasjevolum:

272-1162 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek

Toppfart:

222 km/t (130 km/t i EV-modus)

Snittforbruk:

0,15 l/mil

Forbruk hybrid:

0,45 l/mil

CO2-utslipp:

35 gram/km

Rekkevidde EV:

50 km

Pris fra:

Ca. 340.000 kroner.

Konkurrenter: Audi A3 Sportback e-tron, Toyota Prius plug-in, Opel Ampera


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: