Endelig på plass: XE
8. september var det mange Jaguar-fans som lengtet etter. Sannsynligvis sitter de ennå (i skrivende stund) og ser på lanserings-showet. Dagen for alle Jaguar-glade startet med noen mobiltelefon-bilder av en ny Jaguar som ble helikopterfløyet inn til Earls Court. Det var der bilutstillingen i London ble arrangert i gode gamle dager. Og det var der Jaguar hadde invitert verdenspressen til å overvære den offisielle avdukingen av den nye volum-modellen. Fra de første henge-under-helikopter bildene kunne vi i hvert fall slå fast at den hadde kortere overheng både foran og bak enn vi var vandt til fra den kanten. Det, sammen med alt vi hadde fått greie på fra før av, om utstrakt bruk av aluminium både i karosseri (75 prosent) og opphengning (blant annet noen fikse, hule stag) tyder bra. Lav vekt og lite vekt utenfor akslene burde kunne gjør dette ganske kjørbart. Og det må den jo bli – for den er åpenbart rettet mer mot BMW enn mot Mercedes eller Audi. Slektskap Nå er jo dette en statisk presentasjon, men vi kan nok trygt regne med at innholdet også er like silkemykt og elegant som det eksteriøre – også når det gjelder betjeningsorganer og drivlinje. Jeg tror ikke Jaguar har ønsket å minne oss om den forrige mellomklasse-sedanen deres; X-Typen – basert hele veien på Fords Mondeo. Denne slekter utelukkende på Jaguar. Og det sørget debuten for å dytte på oss. En endeløs forestilling med ungdom som reiste gjennom tiden og møtte de store stasjonene i Jaguars historie. Selv litt historieforfalskning klarte de å smugle inn, velkjente EGJ 413 (første eier var hr. Nielsen – tro det eller ei) er en SS 100 – ikke en Jaguar som de på scenen var instruert til å fortelle. Myke linjer Det er en god syretest på slike forestillinger – ville du betalt penger for å se den. (da hjelper det ikke om den blir streamet til deg, helt gratis). Jeg gleder meg til å se denne bilen på Paris-utstillingen der den kan sammenliknes direkte med konkurrenter, men jeg tror at jeg liker bakparten, den myke taklinjen og C-stolpene som de ikke har forsøkt å svarte ut denne gangen. Det lange panseret og lufteåpningene på siden er veldig F-type – positivt det også. 20 tommers hjul hjelper også. At karosseriet også kan skryte av 0,26 i Cw-verdi er en ekstra bonus. Interiøret virker rent og uten masse mas, og vi kan trygt regne med at denne bilen er bygget for pad-generasjonen og er full av det siste i HMI-tankegang. Android-basert, forresten, der vi snakker om kommunikasjon. InControl kaller de systemet, som Jaguar skal dele med Land Roves forskjellige produkter. Stor motor På dieselsiden lanserer Jaguar en 2-liter i den såkalte Ingenium-familien. 163 hk, 380 Nm og et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer. Det kan verken BMW eller Audi matche. Mercedes kan matche CO2-tall - men ikke med like kraftig motor. Men ingen er i tvil om at det med tiden vil komme et stort utvalg den nye Ingenium-motorfamilien, og på sikt får man nok også servert en XE-R, med 5 liters V8 og innpå 500 hk og med M3 i siktet. Bilene vil forresten bli bakhjulsdrevet selv om Jaguar omhyggelig minner oss om at denne nye arkitekturen tillater at bilen kan drives fra alle ender. Selvfølgelig er også Jaguar utstyrt med en rekke av de sjåfør-krykke systemene som leder bilens egenskaper i retning av autonom. Men spesielt for XE er det de kaller ASPC – All Surface Progress Control. En slags lav-fart cruise kontroll som virker mellom et par og 30 km/t. Den gjør at du kan ta deg trygt frem på verdens glatteste overflate uten å behøve å berøre en eneste pedal. ABS’en og motorstyringen jobber sammen slik at det leveres optimal traksjon uansett underlag. Systemet er selvfølgelig hentet fra Land Rovers off-road finesser, men er her bygget om til sedan-omgivelser. Den norske importøren har nok store planer for denne nye bilen. Vi kan trygt regne med at han ganger opp dagens salgstall med minst ti. Det skulle ikke forundre om han gjorde det samme med antall forhandlere også. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |