[]
[] [firmabil.no] []

Liten tøffing fra Opel


Øivind Skar



FØRSTEINNTRYKK: Rocks er den mer maskuline varianten av Opel Adam. Til Norge kommer bilen utpå vinteren med Opels nye én liters høyytelsesmotor. Spørsmålet er bare om den lille tassen tåler prisen på 224.900 kroner?

Adam var Opels første lille livsstilbil med nærmest utallige fargevalgmuligheter innenfor utstyrsvariantene Jam, Slam og Glam.

Til en forholdsvis hyggelig pris var det mulig å sikre seg en bilvariant ingen andre hadde. Sånt slår an hos dem som gjerne eksponerer bilvalget blant venner, på jobben og i gata.

Nå kommer neste trinn på Adam-stigen i form av barske Rocks.

Ideen bak offroad-lignende Rocks er den samme som i det øvrige Adam-programmet: Så mange fargevalgmuligheter utvendig og innvendig at skreddersømbegrepet fortsatt passer inn.

I tillegg kommer utvendig styling i form av plastdeksler, 17-, alternativt 18-tommer store hjul, 1,5 cm bedre bakkeklaring og soltak i stoff for å pirre individualistene.

Dette er Adam Rocks:

  • 19 typer felgdesign (17/18 tommer).
  • 16 ulike eksteriørfarger.
  • 10 interiørvarianter.
  • 6 ulike takfarger.
  • 6 ulike skinnpakker innvendig.
  • 5 ulike logolister til grillen.
  • 5 ulike speilfarger.
  • Stofftak i svart eller brunt.

Rocks lanseres utpå vinteren med Opels nye én liters bensinmotor med tre sylindere, naturligvis Euro 6 avgasstilpasset og med data og ytelser nær Fords suksessfulle énliter. Der Ford tar ut 100/125 hk, henter Opel ut 90/115 hk.

I et noe forenklet modellprogram til Norge kommer Rocks kun med 90 hk. Den nye og etterlengtede motoren erstatter også dagens 87 hk variant i Adam Jam foruten at den blir et naturlig motorvalg i Opels nye Corsa som også lanseres utpå vinteren.

Egotripper
3,75 meter lange Rocks er på alle måter morsom, kjapp, komfortabel og fargesterk innvendig uten nødvendigvis å være umoderne i morgen. På nedsiden står begrenset bagasjeplass og svært begrenset bakseteplass.

I likhet med resten av Adam-programmet henvender Rocks seg til egoet, og ikke noe galt i det. Der stiller den i klasse med Citroen DS3 Cabrio (større), Fiat 500 C (mindre), Mini (morsom) og Toyotas utgående IQ (knøttliten).

BIL-TEST: Tre små cabrioleter

(saken fortsetter)

Stiv pris
Opel priser Adam Rocks til 224.900 kroner i Norge som er 40.000 kroner opp i forhold til dagens Adam Jam med den gamle 87 hk motoren. Å prise individualisme så høyt er uten tvil en risikosport.

Storselgeren Toyota Yaris Style med 100 hk motor koster 25.000 kroner mindre, Ford priser Fiesta med 100 hk (Titanium utstyrspakke) 38.000 kroner lavere. Sånn kan vi fortsette.

Bilene vi har sammenligner med er riktignok alle i A4-format, men til gjengjeld langt mer hverdagspraktiske enn Adam Rocks.

Spørsmålet er derfor ikke bare om Adam Rocks isolert sett tåler prisen, men om Opel som merkevare er sterk nok til å bære prislappen?

Fram til september hadde Opel solgt 240 Adam i Norge hvorav 69 i år. Til sammenlikning har Fiat solgt 129 av den tilårskomne Fiat 500 så langt i år.

FAKTA Opel Adam Rocks:

Pris:

kr. 224.900

Motor:

999 ccm/90 hk (B)

Moment:

170 Nm (1800 – 3700 o/min)

Sylindere:

3

Gir:

6 Man.

LxBxH:

375/181/149 cm.

Akselavstand:

231 cm

Vekt m/fører:

1156 kg

Bagasjerom:

170 – 663 l

Aks. 0-100 km/t:

11,9 sek

Toppfart:

180 km/t

EU snittforbruk:

0,45 l/mil

CO2-utslipp:

105 g/km

I Norge:

Februar 2015.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: