[]
[] [firmabil.no] []

Her er Audi TT Roadster


Terje Ringen



Vi drar til Spania for å kjøre nye Audi TT og TTS Coupé i morgen. Mens du venter på våre førsteinntrykk kan du kose den med bilder av TT Roadster.

Om to uker åpner bilutstillingen i Paris der nye TT Roadster får sin premiere. Til Norge kommer den toppløse versjonen av sportsbilen våren 2015.

Første generasjon av den roadsteren kom på markedet i 1999 mens dagens versjon fulgte i 2006.

Tredje generasjon Audi TT Roadster henter designelementer fra begge forgjengerne, men byr samtidig på en rekke nyvinninger. De nye linjene kjenner vi igjen fra nye Audi TT Coupé som lanseres i Norge om kort tid.

Kalesje
Som alle Audis cabrioleter er taket i stoff. Det «stjeler» mindre plass i bagasjerommet og gir ifølge Audi også bedre isolasjon.

Taket veier kun 39 kg takket være ustrakt bruk av aluminium og magnesium i rammen og mekanismen.

Det åpnes og lukkes på kun 10 sekunder ved hjelp av den elektriske motoren og operasjonen kan gjøres i hastigheter opp til 50 km/t – praktisk når du blir overrasket av en plutselig regnbyge.

Når taket er stuet ned i bagasjerommet stjeler det minimalt med plass og man har fortsatt 280 liter til rådighet, en økning på 30 liter fra forrige generasjon.

Fremtidsrettet
Interiøret i to-seteren er moderne, men har også innslag av klassisk Audi TT-design. De runde luftdysene er for eksempel et klassisk TT-element, men i nye TT Roadster har de fått en rekke nye integrerte funksjoner.

Tredje generasjon Audi TT Roadster byr på infotainment-løsninger og tilkoblingsmuligheter i en helt ny dimensjon – den virtuelle cockpiten.

Det digitale instrumentpanelet viser all informasjon på en 12,3-tommers skjerm som er godt synlig bak rattet. Det gir rom for et slankt og oversiktlig dashbord med rene linjer.

Xenon eller LED
En annen innovasjon som kan leveres på nye TT Roadster, som alternativ til standard Xenon, er Matrix LED lysteknologi. En rekke individuelle LED-dioder i frontlyktene slås av, dimmes eller tennes automatisk avhengig av situasjonen.

Sammenlignet med coupé-utgaven er karosseriet stivet opp for å kompensere på stabiliteten og stivheten takbuen i coupéen gir. Veltebøylene bak hodestøttene er også klassiske TT Roadster-detaljer.

Vekten på nye Audi TT Roadster starter på 1230 kg og motorprogrammet er likt som for coupéen.

Tre motorer
Det betyr tre motorer til å begynne med: En 2.0 TDI dieselmotor på 184 hk, en 2.0 TFSI bensinmotor på 230 hk, som også leveres med quattro firehjulsdrift og automatgirkassen S tronic, og en 2.0 TFSI bensinmotor som yter 310 hk.

Sistnevnte finner du i toppmodellen Audi TTS Roadster. Her er quattro firehjulsdrift standard, og i kombinasjon med S tronic automatgirkasse gjør bilen 0-100 km/t på 4,9 sekunder.

Nye TT Roadster er en av nyhetene Audi viser på bilutstillingen som åpner i Paris neste uke. Lanseringen av den nye kompakte roadsteren begynner våren 2015 og prisen er foreløpig ikke klar.

Om noen dager kan du lese våre førsteinntrykk av Audi TT Coupé her på BilNorge.no.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: