[]
[] [firmabil.no] []

Rått parti fra AMG


Terje Ringen



Med ny Mercedes C-Klasse på plass er det klart vi får nye toppmodeller fra spesialistene i Affalterbach. De tekniske dataene stiller BMW M i skyggen.

Mens forrige generasjon BMW M3-modeller hadde normalt pustende V8-motorer under panseret, har nye M3 / M4 turbomatede rekkeseksere. Effekten er opprettholdt, men utslippene dramatisk redusert.

Nå kommer Mercedes med sitt tilsvar. Men legg først merke til navneendringen – de nye modellene heter ikke lenger Mercedes-Benz C 63 AMG. Nå er betegnelsen Mercedes-AMG C 63 eller C 63 S avhengig av hvilket trimmenivå du velger.

LES: Våre førsteinntrykk av ny C-Klasse

Turbo erstatter volum
AMG benytter fortsatt V8-motor, men slagvolumet er redusert fra 6,3 til 4,0 liter. For å kompensere for redusert volum er den utstyrt med biturbo-teknologi.  

Motoren er nær beslektet med den som benyttes i den nye sportsbilen, Mercedes-AMG GT. Det innebærer blant annet at turboene er plassert mellom sylinderrekkene, ikke på utsiden av blokka slik vanlig er.

En Mercedes-AMG C 63 yter 476 hestekrefter, men kan skilte med et snittforbruk på beskjedne 0,82 liter på mila. For en V8-motor med så mye effekt er dette intet mindre enn sensasjonelt!

Les hva Winding-Sørensen skriver om C-Klasse stasjonsvogn

Utklassing
Akselerasjonen til 100 km/t gjøres unna på 4,1 sekund mens toppfarten er elektronisk sperret ved 250 km/t.

Sammenlignet med sin direkte forgjenger, Mercedes-Benz C 63 AMG, har nye Mercedes-AMG C 63 rundt 32 prosent lavere snittforbruk.

Sammenligner vi med erkerival BMW M3 kommer Mercedes bedre ut på både ytelser og forbruk, trass i at BMW benytter en treliters rekkesekser mot AMGs fireliters V8. Og BMW har virkelig kuttet utslippene fra sin forrige generasjon.

Velger du S-utgaven får du 510 hk og kapper ytterligere et tidel på aks-tiden samtidig som forbruket stiger marginalt.

De nye AMG-modellene leveres som både sedan og stasjonsvogn, og 7-trinns AMG Speedshift girkasse er standard.

Markedslanseringen skjer i februar 2015, og først ut er C 63 S sedan. I april følger så C 63 sedan samt de potente stasjonsvognene.

FAKTA Mercedes-AMG C 63 / C 63 S
 

Mercedes-AMG C 63 S

Mercedes-AMG C 63

Slagvolum

3982 cm3

3982 cm3

Effekt

375 kW (510 hk) v 5500-6250 o/min

350 kW (476 hk) v 5500-6250 o/min

Maks dreiemoment

700 Nm v 1750-4500 o/min

650 Nm v 1750-4500 o/min

Snittforbruk

0,84-0,82 l/mil (0,86-0,84 l/mil)

0,82 l/mil (0,84 l/mil)

CO2 utslipp

195-192 g/km

(200-196 g/km)

192 g/km

(196 g/km)

Energiklasse

E (E)

E(E)

Egenvekt (EU)

1655 kg* / 1730 kg**(1725 kg* / 1800 kg**)

1640 kg* / 1715 kg**(1710 kg* / 1785 kg**)

Aks. 0-100 km/t

4.0 (4.1) s

4.1 (4.2) s

Toppfart

250 km/t***

250 km/t***

Tall i parentes for stasjonsvogn * kjøreklar (tank 90 % full, minus fører og bagasje); ** kjøreklar (tank 90 % full, med fører (68 kg) and bagasje (7 kg); *** elektronisk sperret


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: