Rått parti fra AMG
Med ny Mercedes C-Klasse på plass er det klart vi får nye toppmodeller fra spesialistene i Affalterbach. De tekniske dataene stiller BMW M i skyggen. Mens forrige generasjon BMW M3-modeller hadde normalt pustende V8-motorer under panseret, har nye M3 / M4 turbomatede rekkeseksere. Effekten er opprettholdt, men utslippene dramatisk redusert. Nå kommer Mercedes med sitt tilsvar. Men legg først merke til navneendringen – de nye modellene heter ikke lenger Mercedes-Benz C 63 AMG. Nå er betegnelsen Mercedes-AMG C 63 eller C 63 S avhengig av hvilket trimmenivå du velger. LES: Våre førsteinntrykk av ny C-Klasse Turbo erstatter volum Motoren er nær beslektet med den som benyttes i den nye sportsbilen, Mercedes-AMG GT. Det innebærer blant annet at turboene er plassert mellom sylinderrekkene, ikke på utsiden av blokka slik vanlig er. En Mercedes-AMG C 63 yter 476 hestekrefter, men kan skilte med et snittforbruk på beskjedne 0,82 liter på mila. For en V8-motor med så mye effekt er dette intet mindre enn sensasjonelt! Les hva Winding-Sørensen skriver om C-Klasse stasjonsvogn Utklassing Sammenlignet med sin direkte forgjenger, Mercedes-Benz C 63 AMG, har nye Mercedes-AMG C 63 rundt 32 prosent lavere snittforbruk. Sammenligner vi med erkerival BMW M3 kommer Mercedes bedre ut på både ytelser og forbruk, trass i at BMW benytter en treliters rekkesekser mot AMGs fireliters V8. Og BMW har virkelig kuttet utslippene fra sin forrige generasjon. Velger du S-utgaven får du 510 hk og kapper ytterligere et tidel på aks-tiden samtidig som forbruket stiger marginalt. De nye AMG-modellene leveres som både sedan og stasjonsvogn, og 7-trinns AMG Speedshift girkasse er standard. Markedslanseringen skjer i februar 2015, og først ut er C 63 S sedan. I april følger så C 63 sedan samt de potente stasjonsvognene.
Tall i parentes for stasjonsvogn * kjøreklar (tank 90 % full, minus fører og bagasje); ** kjøreklar (tank 90 % full, med fører (68 kg) and bagasje (7 kg); *** elektronisk sperret Artikkel fra www.firmabil.no URL: |