[]
[] [firmabil.no] []

Ladbar Passat til Paris


Terje Ringen



Åttende generasjon Passat kommer til Norge i desember. Neste høst kommer en utgave som kan være verd å vente på – Passat GTE.

For noen uker siden kjørte vi Golf GTE, en ladbar hybrid som har lang nok elektrisk rekkevidde til å dekke det daglige behovet for mange. I Paris viser Volkswagen en tilsvarende løsning i nye Passat.  

Passat GTE blir første plug-in VW som kommer i to karosseriformer, som sedan og stasjonsvogn. Den kombinerer nullutslipp med lang rekkevidde, noe som kan kutte dine driftskostnader dramatisk samtidig som du har tilstrekkelig rekkevidde for lange turer.

Sportslig
GT-betegnelsen er ensbetydende med sportslige egenskaper hos Volkswagen. Med en samlet effekt på 218 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Newtonmeter, høres det ut som Passat GTE kan levere det.

Drivlinjen består av en 1,4-liters TSI bensinmotor med 156 hk samt en elmotor med 115 hk.

Begge motorene trekker på forhjulene, og standard girkasse er en sekstrinns DSG med tre clutcher, to for å foreta de kjappe girskiftene og den tredje for å koble fra bensinmotoren ved eldrift.

Bilen akselererer til 100 km/t på under åtte sekunder, og toppfarten er 220 km/t – 130 km/t på eldrift. Snittforbruket etter den europeiske syklusen (NEDC) er oppgitt til 0,2 liter per mil, pluss 1,3 kWt strøm, tilsvarende et CO2-utslipp på 45 gram per kilometer.

Lang rekkevidde
Siden bilen har en 50-liters tank gir det en teoretisk kjørelengde på 100 mil dersom du starter med fulladede batterier og full tank. Tur-retur Oslo-Bergen skal altså være oppnåelig uten verken lading eller tanking under veis.

Rekkevidden på ren eldrift er oppgitt til 50 kilometer i hastigheter på inntil 130 km/t. I praksis må du nok regne med at den blir vesentlig kortere ved bruk av klimaanlegg, lys og annet elektrisk utstyr som trekker strøm.

Passat GTE blir femte og sjette (sedan og stasjonsvogn) modeller i Volkswagens serie med «elektrisk mobilitet», etter XL1, e-Up, e-Golf og Golf GTE.

Blått for miljøet
Utstyrsnivået på Passat GTE blir eksklusivt for denne modellen, og den får mye som er standard eller ekstrautstyr hos de øvrige familiemedlemmene.

Her finner du blant annet LED hovedlys, førerovervåking som varsler dersom du bør ta deg en kafferast, automatisk nødbrems ved fare for sammenstøt, regnsensor, parkeringssensorer foran og bak, spesiell dekor samt komfortseter foran.

Fronten skiller seg ut med en blå stripe over den forkrommede grillen og C-formede LED kjørelys integrert i støtfangeren. Blått er fargen Volkswagen benytter i alle e-mobilitet-modeller. Felgene er spesielle 17-tommere som kun leveres til denne modellen.

Interiøret er tilpasset den hybride drivlinjen når det gjelder betjening og display. Blåfargen er synlig som svakt lys ved gulvet, i setetrekket og på det lærkledde rattet og girvelgeren.

Mobilstyrt
Volkswagen har utviklet en egen app der man kan overvåke og styre flere av bilens funksjoner fra en smart-telefon. Her kan man for eksempel starte ladingen og klimaanlegget mens bilen er tilkoblet strømnettet for å få maks elektrisk rekkevidde.

Passat GTE leveres som standard med en 6,5-tommers skjerm på dashbordet, med spesielle funksjoner for denne modellen. Her finner du en rekkeviddemonitor som viser hvor langt du kan kjøre på strøm, og hvor mye ekstra du kan oppnå ved å slå av tilbehør.

Et kart kan også vise rekkevidden i en 360-graders omkrets, samt ladestasjoner innenfor denne sonen. En energiflyt-indikator viser hvordan drivlinjen utnyttes, og hvordan batteriene lades ved retardasjon.

Fire kjøremodi
Passat GTE kan kjøres i fire forskjellige modi, fra ren elbil til en bil med sportslige egenskaper når begge motorene trekker lasset sammen. E-Mode er som navnet tilsier ren eldrift og det naturlige valget når man starter med fulle batterier.

Ved Hybrid Mode velges automatisk den mest ideelle kombinasjonen av bensin- og elmotor etter forholdene, og batterinivået holdes på et konstant nivå.

Dersom du vet du skal inn i en utslippsfri sone og trenger maksimalt med strøm, kan du velge Charge Mode for å fullade batteriene ved hjelp av bensinmotoren.

Hverdagsbil
Fjerde valgmulighet er GTE Mode, og her henter du frem bilens mest sportslige sider. Gassrespons, girkasse og styring skjerpes samtidig som begge motorene yter maksimalt.

Fra et 230V-anlegg fullades helt tomme batterier i løpet av fire timer og femten minutter. VW tilbyr også en veggboks som halverer ladetiden, og det samme er tilfelle om du bruker en offentlig tilgjengelig hurtiglader.

Passat Plug-in Hybid er en bil for dem som ønsker å spare driftskostnader og skåne miljøet, uten at det går på bekostning av fleksibilitet og rekkevidde.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: