[]
[] [firmabil.no] []

Elbiler og svidd gummi


Anette Berve
Tekst og foto



Elbiler og svidd gummi er to ting som ikke helt går sammen, men søndag ble Tryvann fylt med nettopp det da elbileiere fikk konkurrere i elbilslalåm.

«Det kreves ingen erfaring med billøp og motorsport. Det kreves ikke hjelm, kjøredress og annet utstyr for deltagelse. Det eneste du trenger en elbil i godkjent stand». Slik lød invitasjonen da KNA og Elbilforeningen inviterte til Elbilslalåm på Oslos tak.

30 sjåfører møtte opp for å se hva elbilen tålte, og fra første deltaker var det tydelig at her var ikke batterirekkevidde eller størrelse noe hinder. Alt fra Buddy og Smart til Tesla, BMW i3, Citröen C-Zero, Peugeot Partner og ION, Ford Focus, Renault Zoe, Kia Soul og Nissan Leaf var med.

Moro uten lyd
Løypa var lagt opp med presisjonskjøring mellom kjegler, og gikk på tid. Veltet man kjegler eller bommet på mållinja, ble man ilagt straffesekunder.

Selvfølgelig blir førsteinntrykket noe feil når det eneste du hører er hviningen fra gummien i svingene og sladdingen, men null motorlyd. Cato Myhrvold fra KNA talte ned og løftet start-flagget, og bilene for avgårde. Stille, men langt fra rolig.

Innsatslista ble lagt lovlig høyt da Christian Kongsvik som førstemann ut ga bånn gass og røykla startområdet. Kontrollert grisekjøring med Tesla er det ikke ofte man ser, men det var gjennomgående Teslaene som ble kjørt hardest. Sett bort fra Frida Skram som lå på to hjul i svingene i sin Buddy, og kjørte inn til rungende applaus for sin innsats.

BMW stilte mannsterke for å fronte nye i3, og August Brekkhus fra BMW Norge mener momentet er elbilens fordel i en slik konkurranse.

- Elbilen akselererer fort. Du kommer for eksempel fra 0-100 på 7,4 sekunder med i3. Svingradiusen er jo også utrolig god, og det er en fordel her.

Store glis
Vidar Gulliksen og sønnen Robin hadde tatt turen fra Eidsvoll i ens ærend å se hva deres Volkswagen i-up var god for.

- Jeg fikk den for 14 dager siden, så vi får se hvor hardt vi tør å kjøre den, sa Vidar før løpet.

Det glemte han nok fort, for han kjørte seg opp i teten og endte etter første omgang på andreplass.

Fredrik Thorsen forklarer at han er litt over gjennomsnittet opptatt av Tesla, og syntes det var en kjempeanledning til å utfordre bilen.

Fort gikk det, men i øyeblikkets hete så det ut som at han glemte at han skulle kjøre slalåm mellom kjeglene, og fikk sin dose straffepoeng for (nesten) å ha truffet flere kjegler enn han unngikk.

Ricky Singh hadde tatt med seg firmabilen, og sammen med co-pilot Juan Bråten proklamerte de før start at de gikk for best-in-show-prisen. Ricky trengte ikke svinge mye på rattet for å manøvrere den knøttlille Smart ForTwo mellom kjeglene.

Lære bilen å kjenne
Leder i KNA Oslo og Omegn avdelingen, Cato Myhrvold, forteller at arrangementet var ideelt for sjåfører som ville bli bedre kjent med egen bil, og hva den tåler.

- Slik kjøring øker ferdighetsnivået blant førerne. Her får de teste bilen under ekstreme forhold og i trygge omgivelser.

Rune Hole, markedssjef i Elbilforeningen, endte selv på tredje plass og er fornøyd med det gode oppmøtet.

- Vi har fått positiv respons på arrangementet, og jeg syntes det er fint at så mange merker er representert. Dette er jo et lite prøveprosjekt der vi ville teste interessen for utslippsfri motorsport. Vi ville vise motorsportentusiaster at elbil også er gøy, forteller han.

1. plass

Hans-Petter Holm

Tesla Model S P85+

0:46,19

2. plass

Vidar Gulliksen

VW iUP

0:46,32

3. plass

Rune Hole

Tesla Roadster

0:46,45


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: