Volvo V40 CC innfrir
V40 Cross Country har nok gitt de fleste inntrykk av tøffe terreng-egenskaper. Endelig har den utstyr som svarer til utseendet. Alltid hyggelig når noe stemmer med det første inntrykket. Når den sentralbordstemmen du har hørt viser seg å tilhøre en person som er omtrent slik du har innbilt deg, eller når den du ser bakfra viser seg å være akkurat like tøff/funky/pen/sliten/muggen – som du fikk inntrykk av opprinnelig. Slik har jeg det også med biler. Så jeg følte meg litt snytt da jeg oppdaget at den V40 utgaven Volvo lanserte for halvannet år siden og kalte Cross Country, ikke hadde en eneste CC-kvalitet ut over det den vanlige V40 hadde – bortsett fra at den kanskje kunne kjøre over litt høyere steiner. Kjapt levert Det tok mindre enn en måned, så starter de med å levere. Kanskje ikke helt ny riktignok, men nok nytt til at vi kan ønske V40 velkommen som en mye skikkeligere Cross Country versjon enn den opprinnelige. Det er ikke bare det at den nå har fått firehjulsdrift – hele drivlinjen er ny. Den er utstyrt med den nye T5 2,0-liters turbomotoren (bensin, samme motor som vanlig V40 har fått tidligere i år) på 245 hk og 350 Nm, og den har fått en åttetrinns automat til å mate 4x4 systemet. T5 AWD han også leveres i en nedtunet versjon med 213 hk / 300 Nm i enkelte markeder. Denne bør være aktuell for Norge. Best i klassen Hvor terreng-effektivt 4x4 systemet er aner jeg ikke, men nå kan den i hvert fall utstyres med den riktige dekalen på hekken. Og 19-tommers hjul setter en slag prikk over tøff-i-trynet i-en. Nå lanserer ikke Volvo dette som en kjempenyhet foran Paris, men forteller lavmælt at den skal rulles ut midt-høstes i Europa, og globalt de følgende månedene. Og at den har fått en ny eksteriørfarge – Power-Blue. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |