[]
[] [firmabil.no] []

Fiats egen Jeep


Jon Winding-Sørensen



Endelig er Fiat 500 X her. Bygget på Renegade-plattform, og så ser den faktisk skikkelig bra ut. Kan bli en suksess i det segmentet som for tiden vokser kjappest.

For alle dere som syns Fiat 500 er «søt» og 500 L er for blobbete: den nye 500 X ser ut som den har bøtter og spann av selvtillit.

Fronten er blitt veldig ryddig, og fra siden har den en profil som ingen kan ha noen negative synspunkter på. Det er vanskelig å kalle denne nye delen av 500-familien for «retro» nå.

Den finnes, akkurat som 500 L, i to utgaver. Den ene er urban og chic – Living skal visst den hete. Den andre, Cross, skal være litt røff – og har derfor også fått på seg litt mer gummistøvel-aktig plast uttapå som blant annet er med på å øke lengden med et par cm.

Kompakt, men praktisk
Siden vi er inne på det: 425 er lengden, 180 bred og 161 høy. Forholdsvis kompakt, men ingen småbil. 350 liter bagasjeplass før du begynner å fikle med den fleksible seteløsningen.

Det har vært lagt vekt på innvendige materialer som virker premium, og 12 forskjellige eksteriørfarger og valgmuligheter mellom 8 felgdesign, gir individualiseringsmuligheter.

Fire bensinmotorer og tre diesel står på programmet, vi snakker om fra 94 til 181 hk, og fem eller seks trinn samt en versjon med twin-clutch. I firegangerfire-utgaven vil den også kunne leveres med en nitrinns automat – første gang for Fiat.

Alle modellene byr på tre forskjellige «driving Mode»-valg (sport og økonomi og ganske glatt) mens den mer terrenggående utgaven har en Traction-funksjon som hjelper deg i ugreit terreng eller på ugreit føre.

Ingen Jeep
Men Fiatsjefen, Sergio Marchionne, var raskt ute med å helle litt kaldt vann i blodet på off-road brigaden: «dette er tross alt to helt forskjellige biler, selv om begge bygges på Renegade-plattform på den samme fabrikken», sa han.

«Men du har ikke sjangs til å følge en Renegade opp en sleip bakke med en 500 X. En Jeep er en Jeep, og dette er en Crossover» var beskjeden.

Det skal bli spennende å se hvor på prislisten denne skal plasseres i forhold til for eksempel Skoda Yeti eller Mini Countryman eller Renault Captur

For det er nok av deltakere i dette segmentet.

Automotive News minner oss om at det så langt er solgt innpå 200.000 biler i dette segmentet i Europa i årets første 8 måneder. Det er en økning på 23 prosent. Og alle regner med at økningen skal fortsette, også i USA dit denne modellen selvfølgelig skal – sammen med Renegade.

Melfi-fabrikken, der de to bygges, sies å ha kapasitet for 150.000 Renegader per år, mens 500 X-kapasiteten er 20.000 lavere.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: