[]
[] [firmabil.no] []

Halvert vektårsavgift for lastebiler


Tekst&foto: Haakon Førde



STATSBUDSJETTET: Forslaget til statsbudsjett for 2015 kan spare den norske lastebilnæringen for 200 millioner kroner. Eiere av eldre biler kan juble mest.

I Finansdepartementets pressemelding om forslaget til statsbudsjettet for neste år som ble lagt fram 8. oktober, opplyses følgende:

«Det foreslås en halvering av vektårsavgiften i 2015. Det vil bidra til å redusere kostnadene til norsk lastebilnæring. Forslaget anslås å gi et inntektstap for staten på om lag 200 millioner kroner påløpt og bokført i 2015.»

MEN: Den varslede halveringen tilfaller definitivt ikke lastebileierne likt. For det kommer en setning til.

«Den vektgraderte årsavgiften foreslås redusert med 20 prosent, mens den miljødifferensierte årsavgiften foreslås fjernet i sin helhet.»

Noen regnestykker
Den mest «vanlige» lastebilen som selges i Norge i dag er en treakslet bil som trekker en henger med tre aksler, og med tillatt vogntogvekt over 40 tonn.

Fra andre halvdel av 2014 er dette overveiende Euro 6-klassifiserte biler. Gitt at den norske lastebileieren i dag holder bilene i fem år, ligger likevel Euro-snittet for den kilometerproduserende lastebilparken et sted mellom Euro 4 og Euro 5.

Dette gjennomsnittlige vogntoget koster i dag først eieren henholdsvis 4.100 eller 6.277 kroner i vektgradert årsavgift (avhengig av om det har luftfjæring eller annet fjæringssystem).

I tillegg kommer en miljødifferensiert avgift på henholdsvis 321 eller 1.281 eller 2.062 kroner, avhengig av om bilen har Euro 6, 5 eller 4-motor.

Et slikt «norsk standardvogntog» koster altså fra 4.421 til 8.339 kroner avhengig av egenskapene. La oss for regnestykkets del si 6.500 kroner.

Skulle regjeringens forslag få gjennomslag, vil de nye satsene bli fra 3.280 til 5.020 kroner (altså avhengig av om det har luftfjæring eller annet fjæringssystem). La oss for regnestykkets del si 4.200 kroner.

Men dette er ikke halvparten, dette er kun 35 prosent reduksjon – i klartekst 2.300 kroner per vogntog.

Snur vi regnestykket på hodet, finner vi ut at det krever ca. 62.000 slike standardvogntog for å kunne gi Staten de 400 millionene i lastebilårsavgift med dagens satser – eller ca. 48.000 standardvogntog med nye satser.

Så mange slike vogntog finnes ikke Norge. Ikke på langt nær. Altså er det ganske enkelt andre vogntogtyper som sparer mye mer:

  • Minst fire aksler på bil og færre enn tre på tilhenger
  • Euroklasse 3 og lavere.

De største besparelsene i kroner får altså eierne av gamle, tunge og kompliserte kjøretøy. Det mest ekstreme regnestykket blir for en tung, fireakslet singelbil med «Euro 0».

En slik bil får redusert årsavgift fra 22.293 kroner til 5.038 kroner – eller med over 75 prosent.

Hvorfor?

Tanken bak en slik dreining i årsavgiftene er ikke umiddelbart lett å forstå, gjeldende trender for utslipp og klima tatt i betraktning.

Men spesielt for en stor gruppe «del-lastebileiere» i distrikts-Norge, entreprenører og mindre offentlige etater vil forlaget ha en klar betydning for bilholdet. Eldre biler med lav km-produksjon vil koste betydelig mindre å forlenge levetiden på.

I pressemeldingen fra Finansdepartementet begrunnes det slik:

«Den miljødifferensierte årsavgiften er ikke en presis måte å prise helse- og miljøkostnadene på. Det skyldes at avgiften ikke kan ta hensyn til bruken av kjøretøyene.»

 

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: