[]
[] [firmabil.no] []

Tesla jager muskelbiler


Jon Winding-Sørensen



Med 691 hester gjennom alle fire hjul er det klart at Tesla utfordrer de sportsligste tyske spesial-sedanene.

Det har lenge vært kjent at Tesla skulle lansere en ny modell i natt. Det har også vært antatt at SÅ ny ville ikke den nye bilen bli.

Tesla har jo for lengst vist frem Modell X – som skal komme en gang neste år. Da ville det ikke ligne dem å komme med en helt ny bil nå, før den annonserte bilen var på plass.

Derimot regnet mange med at det firehjulsdriftsystemet som X-modellen skal by på ville finne veien inn i nyheten.

Som forventet
Og det stemte. Det vi fikk se var den kjente modellen, men med S P85D som ny betegnelse og med en motor som drar forhjulene i tillegg til den vi kjenner, der bak.

Men det er når vi sier «en som drar forhjulene» at historien virkelig starter. For mens den bak avgir 470 hester, legger den foran til ytterligere 221 – for disse kan brukes samtidig.

Det betyr en komfortabel, stor Tesla med 691 hestekrefter. Da er vi i seriøst territorium.

Men selvfølgelig vil den ekstra vekten bety et handicap som begrenser Superbil-tendensene.

Trodde man.

Lynrask
Vekten øker med bare 132 kg. Oppgitt rekkevidde minsker bare med 15-16 km. Og prestasjonene er i Maranello / Modena / Bologna-land.

Når vi sier 3,2 sekunder til 100, er det seriøst fort. Ikke bare flere hester, men også litt mer vekt foran, slik at det går an å overføre dem, er med på å forklare dette eventyret.

Alle som har kjørt en elbil vet jo også at aksen er lineær, man venter ikke på girskift eller på at en turbo skal hente seg inn fra lag’et – det bare drar og drar og drar og drar…

Nye assistenter
At den også har fått en rekke nye førerassistent-systemer og fått hjelp av 12 nye sensorer som er bygget inn i bilen (biler bygget de siste to ukene vil forresten bli oppgradert on-line til de nye funksjonene), blekner liksom litt i forhold til hestene.

Nytt elektromagnetisk bremsesystem er en annen detalj på den nye, og et selvparkeringssystem som er bare et komma fra autonome kjøremuligheter.

I USA skal den nye modellen koste 120.000 dollar, rundt 25 % mer enn en S 85D – men våre norske forbindelser, de som eier en Tesla og vanligvis blir teppebombet med informasjoner derfra, har foreløpig ikke hørt ett ord om denne nye bilen, veken om pris eller bestilling eller levering.

Men vi kan kanskje vente å få høre at den er «spesialtilpasset for norsk vinter»?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: