[]
[] [firmabil.no] []

Sjekk skummet


Odd Erik Skavold Lystad
Foto: Øivind Skar



Reservehjul er i stor grad erstattet av tetteskum for dekk, men ikke alle har rutiner for å sjekke utløpsdato.

- Nå er vi i startgropa for å levere dekkskum på ettermarkedet, sier kjedesjef i Mekonomen, Dag Inge Simonsen.

- Vi holder på å sluttføre en avtale med en leverandør nå, sier han.

Dekkskum har i stor grad erstattet reservehjulet i nye biler, et ledd i kampen for å spare vekt og plass i bagasjerom – i tillegg til at det nok er billigere enn et hjul. Slikt skum har en utløpsdato – gjerne fire eller fem år etter produksjonsdato.

- Men vi har ikke noe eget system for å sjekke skummet når biler er på service, sier Simonsen.

- Derimot er det et punkt på den nye EU-kontrollen, sier han.

Dersom skum-datoen har passert, gir det en ener-feil, hvilket sier at bilen likevel blir godkjent dersom skummet har «gått ut på dato».

- Det er ingen rutiner for sjekk av dekkskum ved service, sier PR-sjef i Hyundai, Morten Brusletto. Det samme gjelder for Volvo, som på sin side sier at det er et salgspotensiale der.

- Bytte av skumboks ligger ikke inne som en del av servicen i dag, sier Rune Gutteberg Hansen, PR- og informasjonsdirektør i Volvo Car Norway.

- Men det innebærer en mulighet for mersalg, sier han.

Som for de fleste andre har både Volvo- og Hyundai-skummet en varighet på fire år før «best før»-datoen går ut.

Hva er risikoen dersom skummet har gått ut på dato?

- Risikoen kan blant annet være at gummimassen mister sin elastisitet, og at den ikke tetter tilfredsstillende, sier Hansen.

- Det er redusert effekt dersom gammelt tettemiddel benyttes, sier Marina Maneas Bakkum i Nissan.

Hun opplyser at Nissan har skum på sjekklisten sin.

- Dette er et kontrollpunkt på service på lik linje med sjekk av reservehjul. Det er ikke pålagt skiftintervall, men selvsagt sterkt anbefalt at kunden oppgraderer dersom skummet er gått ut på dato, sier Bakkum.

- På samme måte som man bør sjekke tilstand og gummikvalitet på reservehjulet, legger hun til.

Tilsvarende rutiner har både Volkswagen, Ford og Opel.

- Det skal sjekkes holdbarhetsdato på dette ved service og PKK, og kunden skal informeres om det bør eller må byttes, sier informasjonssjef i Volkswagen, Anita Svanes.

- I våre kontrollskjemaer er det et eget punkt hvor våre teknikere sjekker best før-datoen på settet, sier informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford.

- Dette byttes ved behov, etter godkjenning fra kunden. Holdbarhet sjekkes på service, sier PR-sjef i Opel, Stein Pettersen.

- Utgått skum kan ha nedsatt funksjon, og det er mulig at forstyrrelse av dekktrykksensorene kan forekomme, sier Pettersen.

Spriker i pris
Det er til dels stor forskjell på hvilke priser de forskjellige merkeverkstedene tar for dekkskum den dagen det må byttes.

Hyundai og Ford opererer med en pris på rundt 280 kroner inklusiv moms ut til kunde, mens Mercedes-Benz tar 850 kroner.

Mekonomen legger seg på et nivå midt i mellom, og sier de tar rundt 400 kroner for en skumboks.

- For et komplett sett er prisen cirka 800-900 kroner, men selve refill-boksen med skummet i vil koste rundt 400 kroner, sier Simonsen i Mekonomen.

- Det finnes forskjellige løsninger på markedet, men man på passe på at det er originalt utstyr som passer med kompressorer og lignende, sier Simonsen.

- Men vi er i en startfase på dette nå. Vi har hatt det som en del av sortimentet lenge, men det er nå vi virkelig skal pushe det, sier han.

Men Simonsen er usikker på hvor ofte dekkskum egentlig benyttes.

- Vi punkterer egentlig ganske lite, og jeg tro mange benytter seg av slike mobilitetsløsninger i stedet – de ringer og får hjelp i stedet for å stå i veikanten for å reparere en punktering, sier han.

Utløpsdatoen på dekkskummet er gjerne tre til fem år fra produksjonsdato:


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: