Nye Mondeo løfter familiebilklassen
FØRSTEINNTRYKK: Prisen blir Fords viktigste våpen når familiestore Mondeo to år forsinket kommer i ny innpakking. Det er fortsatt sånn at om man ankommer festen i seineste laget, hjelper det å medbringe noe oppsiktsvekkende. I Fords tilfelle gjenstår det å se om nye Mondeo – den skulle vært her for to år siden – vekker nok oppsikt til å gjenerobre posisjonen Ford hadde med sin store familiebil gjennom nær et par tiår. Uansett vekker prisen på 328.000 kroner for stasjonsvogna med 1,6/115 hk dieselmotor og Titanium utstyrspakke såpass mye oppsikt at den i det minste kommer til å gjøre livet surt for konkurrentene. Motorblanding – Var ikke ferdig ennå, er Fords svar på hvorfor ikke den nye motoren (som i likhet med forgjengeren skal bygges av PSA/Peugeot/Citroën) med 1,5 liters motorvolum/120 hk og som gjør bylufta mye renere, ikke allerede er på plass. Trist for deg som allerede har bestilt bilen med denne motoren, for nettopp de mest forurensende dieselmotorene kan bli tungt rammet om Norge innfører et CO2-basert årsavgiftssystem slik mange miljøvernere ønsker seg. Premiumflørt Mondeos styrke gjennom flere bilgenerasjoner har vært kjøreegenskapene og det gedigent rommelige baksetet. Selv om Fords storbil nå er blitt langt mer amerikanisert (tvillingbroren over der heter Fusion), makter Ford å beholde den gode kjøreopplevelsen i kombinasjon med svært presis styring. Et flott utseende, gode seter og et interiør som flørter med premiummerkene gjør nye Mondeo lett å like. Utstyrspakkene inneholder det meste og sikkerhetsnivået ligger sannsynligvis trygt innenfor kravene som stilles for å oppnå fem stjerner i EuroNCAPs sikkerhetstester. Active City Stop med fotgjengerdedikering hører naturligvis med i pakken. I tillegg tar Ford med seg fra USA baksetebelter med innebygd kollisjonspute. Nye Mondeo blir første Ford i Europa med slike belter. Fordi sedan er viktig i USA og femdørs kombi viktig i England, blir Mondeo fortsatt å få kjøpt i tre karosseriutgaver. Disse kan kombineres med tre dieselmotorer, fire bensinmotorer og hybrid. Glem fire og fem dører i Norge. Her blir stasjonsvogn med dieselmotor og Titanium utstyrsnivå helt klart vinneren. Det betyr at Ford allerede nærmest har glemt den hybride sedanutgaven. Drift på alle fire? 21 år med Mondeo betyr samtidig mer enn 76.000 solgte enheter i Norge og 4,5 millioner i Europa. Den toårige forsinkelsen i Europa sammenliknet med USA knyttes til siste finanskrise og Fords behov for å rydde i antallet bilfabrikker. Heretter produseres Mondeo i Valencia i Spania. Ford Mondeo slippes omtrent samtidig med ny VW Passat og oppgradert Peugeot 508. Nye modeller skaper oppmerksomhet og kan være med å løfte interessen for en bilklasse som har mistet mange kunder de siste årene. + Flott bil. Kjører godt. Svært rommelig. Høyt sikkerhetsnivå. - Få varianter med 4x4 og automatgir.
Konkurrenter: VW Passat, Toyota Avensis, Skoda Superb, Opel Insignia, Volvo V70, Peugeot 508 SW, Mazda 6, Citroën C5 og Honda Accord. *: Dette er de to motorutgavene Ford Norge har sluppet priser for, men de var ikke tilgjengelig for prøvekjøring under lanseringen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |