Scania garanterer brukt
LASTEBIL: Stadig flere nyere brukte lastebiler omsettes i Norge. Hakk i hæl på Volvo, går nå Scania ut med 12 måneder drivlinjegaranti. NÆRINGSLIV: Omsetningen av brukte lastebiler i Norge øker betydelig for tiden. Vi er tilbake på volum og forholdstall med nybilsalget likt gullårene 2006 og 2007. (Se tabell under). Årsaken er antagelig to-tre-fire-delt. For det første har myndigheten en stund nå gitt stimulanser til å holde lastebilene her i landet (fremfor eksport) gjennom kraftig reduserte omregistreringsavgifter. Og for den del – frastått stimulanser til å velge nyeste Euro-klasse-motorer. For det andre har det for alvor gått opp for de norske lastebilimportørene hvor viktig det er å holde bilparken i Norge. Det er ikke fortjenesten per nybil norske importører lever av, men hvor mange verkstedtimer de kan selge til sin rullende bilpark. I tillegg er nye lastebiler blitt så driftssikre at de knapt er innom et verksted de første årene. Derfor har samtlige importører de siste par årene tatt grep for å sørge for å holde bilene i hjemmemarkedet. Et siste incitament er nok også at det tradisjonelle eksportmarkedet for norske biler er blitt stadig tøffere. Det er ikke like enkelt å bli kvitt norsk-spesifiserte biler lenger. Men dermed blir det også rift om bruktkundene! Nå følger Scania på med Scania Approved. Dette sier Torstein Hvile (bildet), avdelingsleder på Norsk Scanias bruktbilsenter på Kløfta: - Garantien omfatter motor, clutch, girkasse, retarder, mellomaksel og drivaksel og gjelder i hele Europa. - Biler som omfattes av konseptet er 4x2- og 6x2-biler yngre enn 72 måneder, og som har vært gjennom Scanias 108-punktsinspeksjon. - Bilene er dekket i 12 måneder eller 180.000 km - avhengig av hva som kommer først. Service må utføres til avtalt tid og på et godkjent Scania-verksted. Og han avslutter: - Når Scania setter sitt navn på et produkt, står hele organisasjonen bak. Du får ikke bare en bil du kan ta i bruk med en gang, men tillit og troverdighet. Du har hele Scanias nettverk stående klare til å hjelpe deg ved feil. Eierskifteomsetning til himmels Og at dette virker, at vi nå faktisk får langt flere «gamle» biler til å bli i Norge, kan leses ut av OFVs statistikk for eierskifter: Totalt økning i eierskifter lastebiler over 3,5 tonn pr 20. oktober er 6,7 prosent. Men dette tallet, som i seg selv er høyt, skjuler hva som skjer i sektoren tunge biler:
Her er 10-årskurven for eierskifter lastebiler over 3,5 tonn. Tallet for 2014 er beregnet ut fra veksten per 20. oktober. Kilde: OFV. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |