[]
[] [firmabil.no] []

Opel Corsa fram i lyset


Øivind Skar



FØRSTEINNTRYKK: Corsa er småbilen som forsvant i mylderet av konkurrenter. Nå vil Opel forsøke å blåse nytt liv i den lille tassen.

Når Opel ganske snart lanserer femte generasjon av lille og kjekke Corsa, gjør importøren det enkelt å velge blant mylderet av varianter:

Kun modellen med fem dører tas til Norge, og den kommer i prinsippet kun med én bensinmotor (en liter motorvolum, tre sylindre, seks gir og 90 hk) og én dieselmotor (1,3 liter, fem gir og 95 hk).

Unntaket er å finne i varianten med automatgir (1,4 liter / 90 hk bensin).

Tre utstyrsvarianter befinner seg i den norske prislisten: Edition, Cosmo og Premium.

Vil opp og frem
Fra å ha vært et stort bilmerke for et par tiår siden, står Opel nå på handlelisten til kun to av 100 bilkjøpere i Norge.

Opel håper derfor aggressiv prising av nye Corsa skal vekke folks kjøpelyst og få dem til å velge bort storselgere som eksempelvis klasseleder Toyota Yaris, VW Polo og Ford Fiesta.

Det betyr prisstart på 164.900 kroner som er 15.000 kroner under nevnte Yaris når motor og utstyr stort sett kan sammenliknes (90 mot 99 hk). Uansett hvem av klassens storselgere som trekkes inn i sammenligningen, så befinner Corsa seg i den rimeligste enden av prissjiktet.

Med lengde på 4,02 meter har Corsa knapt vokst i størrelse fra forgjengeren. Utseendet er heller ikke endret dramatisk, og uten at vi har gått løs på bilen med millimetermål oppleves den heller ikke større innvendig enn forgjengeren.

Men nå er det jo ikke slik at alle framskritt nødvendigvis måles i millimeter.

Foredlet
For Corsa har virkelig gjennomgått endringer til det bedre i kjøreopplevelse og komfort. Den kan heretter også leveres med alt det sikkerhetsutstyret og de førerstøttesystemene moderne småbiler har i dag.

Vi nevner filskiftvarsling, trafikkskiltgjenkjennelse, blindsonevarsling, kollisjonsvarsling, avstandssensor, automatisk fjernlys, ryggekamera, parkeringshjelp osv.

Bagasjeromsgulvet kan heves for å gjøre lastegulvet flatt når bakseteryggene felles ned. Som et av få bilmerker har Opel standardisert varme i rattet til Norge. Pluss for dette.

Opels bensinmotor med tre sylindre er forholdsvis ny (tatt fram til den litt mindre Opel Adam) og har mange fellestrekk med Fords tilsvarende motor (100/125 hk i Ford mot 90/115 hk i Opel så langt).

Den er både rask og seig med 170 Nm moment allerede fra 1800 omdreininger. Motoren passer ypperlig til bilen, akkurat som Fords 100 hk passer flott til Fiesta.

(saken fortsetter)

Sliter med vekten
Samtidig bringer heller ikke Opel til torgs banebrytende nytenking som løfter Corsa til «må ha-bilen».

Og der så godt som alle andre bilprodusenter makter å redusere vekten betydelig ved modellskifte, er nye Corsa faktisk tyngre enn forgjengeren: Fra 1088 kilo til 1124 kilo.

Det gjør Corsa til en forholdsvis tung bil sammenliknet med eksempelvis Citroëns nye og betydelig større C4 Cactus.

Som en del av GM-konsernet, samutvikler Opel modeller med GM Korea. Så skal ikke være tilfelle med Corsa som Opel hevder er tvers gjennom europeisk og vil bli produsert i Spania og Tyskland.

Hverdagsbil
Det er lenge siden de små bilene bare var små og enkle og kun til urbant bruk. For mange dekker de fullt ut hele transportbehovet for en og to personers husholdninger. Men mangel på nyheter har sendt salget av bilklassen ned fra stabile 14 prosent de siste årene, til cirka 10 prosent i år.

Det tror Stein Pettersen, Opel Norges informasjonssjef, vil endre seg i og med at både Opel, Skoda, Mazda og Hyundai lanserer nye småbiler denne vinteren. Så mange nyheter vil naturlig nok gi bilklassen et betydelig salgsløft.

Opels mål er å selge 1000 nye Corsa neste år.

Fakta Opel Corsa 1,0 bensin, 5 dørs kombi

Motor:

3 syl/bensinturbo, 999 ccm.

Effekt:

66 kW/90 hk v/3700 - 6000 o/min.

Dreiemoment:

170 Nm v/1800 - 3700 o/min.

Transmisjon:

FWD/M6.

LxBxH:

402/175/148 cm.

Akselavstand:

251 cm.

Vekt m/fører:

1199 kg.

Tilhengervekt:

1200 kg.

Taklast:

75 kg

Bagasjerom:

285 - 1120 l.

Tankvolum:

45 l

Aks. 0-100 km/t:

11,9 sek.

Toppfart:

180 km/t.

EU snittforbruk:

0,44 l/mil.

CO2-utslipp:

104 g/km.

Pris prøvekjørt (m/ekstrautstyr):

Kr. 223.000

Pris fra/til (eks. ekstrautstyr):

Kr. 164.900 – 214.900.

Når i Norge:

Jan 2015.

Konkurrenter: Toyota Yaris, VW Polo, Ford Fiesta, Peugeot 208, Kia Rio, Hyundai i20, Skoda Fabia, Mazda 2, Renault Clio.

+ Godt utstyrt og aggressivt priset småbil med kvikk motor.

- Småbil på det jevne.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: