Smart å satse på ny Smart?
Når Smart, nå i tredje generasjon, relanseres denne vinteren, faller det naturlige å spørre om Norge er urbant nok for den smarteste av de smarte bilknøttene? Igjen skal Mercedes-importør Bertel O. Steen satse på Smart i Norge. Etter flere famlende forsøk siden 2004 tror man det skal være mulig å selge 200 av den lille toseteren Fortwo neste år. Parallelt blåser Smart på ny liv i fireseteren Forfour, men så langt tyder lite på noen tung satsing i Norge på nettopp denne varianten.
Lifestyle Hyggelig pris som starter på 129.900 kroner med 71 hk motor drar i positiv retning. Men nesten fem tettskrevne sider med ekstrautstyr gjør at Smart lett kan bli en dyr bil innen alt «må ha» utstyret som automatgir, digert glasstak, spesialfarge, ulike komfort- og sportspakker, ryggekamera (!) og fete felger er på plass.
Selv med tydelige designlikheter til forgjengeren, både utvendig og innvendig, er nye Smart Fortwo en tvers gjennom ny bil. Riktignok befinner motoren seg fortsatt bak og lengden begrenses til 2,7 meter – akkurat som på forgjengeren – men nå kjører bilen ordentlig. Forklaringen ligger i langt bedre chassis samt økt bredde med nær 11 cm til 166 cm. Den økte bredden fører med seg at bagasjerommet øker til 260 liter i volum. Forrige Smart led under så stivt oppsett for ikke å velte, at den nærmest framsto som en lidelse å ratte på brosteinslagte gater og over trikkeskinner. Velkjørende Sånn sett møter Smart Fortwo egentlig bare konkurranse fra Toyota IQ, men dessverre ser det ut til at IQ blir tatt av plakaten om ikke altfor lenge. Lesere av BilNorge vil være kjent med at Daimler valgte Renault som samarbeidspartner da ny Smart skulle utvikles. Fellesprosjekt har Renault Twingo i bunnen som for første gang er blitt en hekkmotorisert bil. Den lange Smart Forfour er teknisk så godt som identisk med Renault Twingo og bygges like godt av Renault i Slovenia. Fortwo tar Mercedes seg av selv. Den vil derfor fortsatt bli produsert i Hambach i Frankrike. To motorer Sistnevnte gjenkjennes fra Clio. Kundene kan velge mellom fem manuelle gir eller seks automatiske, sistnevnte i en dobbeltclutchkasse fra Gtrag som erstatter den ganske så rykkete automatclutchkassen Smart har brukt siden oppstarten i 1998. Smarts Niels Stepper bekrefter at en budsjettutgave med 60 hk kommer litt senere, at en dieselvariant ikke planlegges, at Smart Fortwo også skal bygges som kabriolet og at en elektrisk variant kan komme innen halvannet år. Stepper, som er sikkerhetsutvikler hos Smart, sier at bilen er kollisjonstestet hos EuroNCAP, men at resultatet først gjøres kjent i begynnelsen av desember. Så tungt som Smart fokuserte på bilens sikkerhet under den førte prøvekjøringen for media i Barcelona, tyder alt på god score. Opp- og nedturer Elendigheten kulminerte med fotografiet av en bil stående i grøftekanten med hekken mot asfalten og fronten pekende rett opp etter en piruett på vanskelig underlag den ikke kom så godt ut av. Mercedes Benz slet allerede med senvirkningene etter svenske Robert Collins «taking» med A-klasse i en såkalt elgtest høsten 1997. Nå måte de også bygge om Smart for å gjøre den sikker nok. Konsekvensen ble at første generasjonen av Smart påførte moderselskapet et sviende tap, og merket var mer enn en gang oppe til vurdering. Skulle det legges ned eller ikke? Samarbeidsavtalen med Renault gjør nå spørsmålet om avvikling til et ikke-tema. Norsk frustrasjon Det tok også flere år fra lanseringen til Mercedes-importøren våget å satse på Smart. Derfor viser tall fra OFV at det siden 1998 kun er solgt 874 nye biler. Av disse utgjør den lange med fire dører (forrige Forfour var teknisk så godt som identisk med Mitsubishi Colt) 207 eksemplarer og roadster/coupé 24 ex. I tillegg kommer 1797 bruktimporterte eksemplarer.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |