[]
[] [firmabil.no] []

Smartere enn smart


Odd Erik Skavold Lystad



BRUKTBIL: Toyotas minstemann er på vei ut av produksjon. Bilen som ved lanseringen ble betegnet som en bybil med høy meterpris, er nå et fornuftig bruktbilvalg.

Først publisert i Bil 10-2014.

La oss starte med navnet. Det er vel liten tvil om at de har latt seg inspirere av Smart på flere fronter – så må tilfellet være med navnevalget også. Det er ikke første gang forsåvidt, det er ingen tilfeldighet at Land Cruiser heter nettopp det, Japans svar på Land Roveren.

Men med navneinspirasjonene satt til side tar det ikke lang tid å oppdage at IQ faktisk har navnet i behold. For selv om bilen ikke en gang bryter tre meter i lengderetningen, går det an å sitte fire mennesker i bilen.

Toyota selv annonserte bilen som en 3+1, det vil si plass til tre voksne og et barn. Passasjersetet foran er trukket lengre frem enn førerstolen, takket være et smart utformet dashbord. Da går det an å sitte i det høyre baksetet. Bak føreren blir det trangt, men det er uansett bedre plass enn i en Smart – den er bare to-seter.

Plass for litt
Bagasjerom har den også, det vil si, det er kanskje riktigere å si at bagasjerom kan du velge å ha. Med baksetene slått opp i sitteposisjon er det ikke plass til stort mer enn tannbørster og håndkluter for fire mennesker. Men med baksetene nedslått, får man et anvendelig og flatt bagasjeromsgulv. Og med litt stabling er det utrolig hva man kan få med seg i den lille bilen. En helgetur for to bør ikke være noe problem.

Men den lille størrelsen har sine fordeler. Blant annet snur den omtrent på femøringen. Den er griselett å parkere, og du har god oversikt. I tillegg kan den lille bilen skilte med hele ni(!) kollisjonsputer, og den fikk en fem-stjerners NCAP-vurdering i 2009.

IQ ble lansert i 2008, og 2009 var i praksis bilens første salgsår. Tre motorer er tilgjengelig. To bensinmotorer, og en diesel. De to bensinmotorene er en 1-liter og en 1,33-liter, med henholdsvis 68 og 101 hestekrefter. Dieselen er en 1,4-liter med 90 hester. Alle motorene er kjente Toyota-motorer, fra blant annet Aygo og Yaris.

Det er kanskje sistnevnte motor som føles sprekest. Den har bra med dreiemoment, men støyer noe. 1,33-literen er ingen sinke den heller, men styr unna automatkassen. Den er av CVT-typen, og maser like mye som den jobber. Den kassen kan også fås på 1-literen, men den kombinasjonen er det bare å glemme dersom du verdsetter komfort i drivlinjen. Manuell kasse er derfor å foretrekke uansett motor.

Liten og dyr
Toyota Norge har faset ut bilen fra sortimentet sitt. De lave salgstallene forklarer nok mye av grunnen til det. IQ var en dyr bil, størrelsen tatt i betraktning. En toppmodell med dieselmotor kunne koste faretruende nært 200.000 kroner ved lansering i 2009 – penger som på samme tid kunne kjøpe deg en Toyota Yaris. En titt på bruktmarkedet viser at IQ holder seg greit i pris, men det er også mye å velge i der ute. Det kan gi rom for pruting.

Kvalitetsryktet til Toyota har IQ tatt med seg. Det rapporteres om generelt veldig lite feil. Tidlige bensinutgaver hadde enkelte problemer med clutchen. Kontrollenheten til servostyringen hadde også noen problemer som førte til en tilbakekalling, men dette ble løst med programvareoppdatering og som en garantisak.

PS: Se også opp for Aston Martin Cygnet. En Toyota IQ kledt opp med Aston Martin-grill, skinn fra et dusin kuer og en tre-doblet prislapp. Drivlinjer, kvalitetsnivå og utstyr som IQ ellers...

DETTE SKREV VI...

«Fra førerplassen ser IQ ut som en større bil. Sammenlignet med Yaris er den bare 15mm smalere. Dermed er det «normal» innvendig kupébredde. IQ gir god kvalitetsfølelse bortsett fra midtkonsollen, hvor plasten så absolutt ser ut som plast. 1-liters-bensinmotoren er absolutt tilstrekkelig hvis bytrafikken er din vanligste arena. Selv om IQ er et meget positivt bekjentskap hvor både kjøreegenskaper og plass ligger på et nivå som vi tidligere ikke har opplevd i en så liten bil, er den kanskje for dyr.»

Bil 1/2009

 

Toyota IQ 1.4 D

Motor:

4-syl. turbodiesel, 1364 ccm.

Effekt:

66 kW (90 hk) v/3400 o/min. 
190 Nm v/1800-3200 o/min.

L/B/H i cm:

299/168/150.

Akselavstand:

200,0 cm.

Egenvekt:

975 kg.

Bagasjerom:

32-168 liter.

Aks. 0-100 km/t:

10,7 sek.

Toppfart:

170 km/t.

Snittforbruk:

0,40 l/mil. 

CO2:

104 g/km. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: