Sedan eller sedat?
Trygve Bæra og Øivind Skar | |
BILTEST: All statistikk viser at de fleste som kjøper ny bil synes sedan er sedat. Så langt i år har kun 2,9 prosent av dem som kjøpte ny bil endt opp med en slik. Det er i denne dammen Kia vil fiske etter kunder med Optima. Derfor lot vi Optima måle krefter med Mazda 6 og oppgradert Opel Insignia.Først publisert i Bil 8/9-2014. Er tradisjonalistene de nye innovatørene i et bilmarked hvor SUVer, kombier og stasjonsvogner fullstendig dominerer salgslistene? Som velger smalt fordi det vekker oppsikt og fordi sedan ofte gir best komfort, i hvert fall for dem som sitter bak. I klassen for små og kompakte biler selges det knapt en sedan. Men jo større bilen blir, dess større er sjansen for at den har klassisk kupe og avskilt bagasjerom. Når så du statsministeren, kongelige eller andre VIP-personer bli skysset i en stasjonsvogn? Sånn sett er det fortsatt klasse over sedanbilene. Det at rundt en femdel av Mazda 6 og Opel Insignia-kundene sier nei takk til stasjonsvognvarianten har fristet Kia til å ta inn Optima. Koster det samme Hvis valget skulle stå mellom de tre testbilene, så spiller i det minste prisen liten rolle. Kun 6600 kroner skiller, men grunnpris differerer mer enn 80.000 kroner. Optima koster fra 299.900 kroner med 1,7-liters dieselmotor, 136 hk effekt og sekstrinns manuell girkasse. Utvidet utstyrspakke som inkluderer skinninteriør drar opp prisen med hele 82.500 kroner! Legg så på automatgir (pluss 28.000 kroner i avgift) og metallic lakk, og Kiaen er ikke det spor billigere enn konkurrentene i denne testen. Mye av utstyret sender signaler om at Optimas viktigste kunder bor i USA. Opel Insignia og Mazda 6 koster omtrent på krona det samme. Forskjellen består i at Opel har 130 hk motor mot Mazdas 175 hk. Flotte å se på – Ååååå, så flott bil! Naboen betraktet oss med lange blikk og tilløp til heiarop i det vi rullet sakte ut av tunet med Optimaen. Optima er halvbroren til Hyundai i40 som bygges både som sedan og stasjonsvogn. Kia har så langt kun konsentrert seg om sedan. Også Mazda 6 tiltrekker seg oppmerksomhet med sin lange og smekre front. Oppgraderingen har gitt Insignia et skikkelig løft, og om det ikke er så synlig utenpå, så synes det desto bedre inni. Å sitte i Insignia har de klart beste setene både foran og bak. Opels sportsseter med seteputer som kan forlenges, kan stå som et eksempel på premium sittekomfort. Særlig interiøret og førermiljøet har fått et skikkelig løft ved Opels midtlivsoppgradering. Bedre oversikt, større skjerm, mer intuitiv funksjonalitet og lavest støynivå plasserer Insignia nær premium bilopplevelse. Touchpad av viktige funksjoner trekker ned. Her fungerer Mazdas musestyring bedre. LES VIDERE: - Del 2 - Vårt valg - Testvurdering og poeng Kia Optima - Testvurdering og poeng Mazda6 - Testvurdering og poeng Opel Insignia Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|