[]
[] [firmabil.no] []

Blått til lyst


Odd Erik Skavold Lystad, Terje Ringen og Øivind Skar



BILTEST: På papiret kan Subaru WRX STi og VW Golf R virke veldig like. Men å trekke en slik konklusjon er ikke verdt papiret den skrives på en gang.

Først publisert i Bil 10-2014.

Bilen jeg kjører er blå, har 300 hestekrefter tatt ut av en turbomatet firesylindret motor, firehjulsdrift og gjør null til hundre på 4,9 sekunder. Volkswagen Golf R.

Bilen i bakspeilet rattes av kollega Ringen, og er blå, har 300 hestekrefter tatt ut av en turbomatet firesylindret motor, firehjulsdrift og gjør null til hundre på 5,2 sekunder. Subaru WRX STi.

Ikke så verst egentlig. Relativt like spesifikasjoner, men to helt forskjellige verdener. Den ene er en komfortabel, praktisk og hverdagslig bil, med automatkasse og en rekke sikkerhetssystemer. Uansett hvilke bokstaver Volkswagen måtte finne på å assosiere med Golf-navnet, er det fortsatt en Golf innerst inne. Golf GTI, Golf GTD, e-Golf … eller Golf R.

Rallygener
Så enkelt er det ikke med Subaruen. Jo visst har den mye til felles med Impreza, men hvor Imprezaen er en kombikupé, har WRX falt tilbake på sedan-fasongen. Forrige generasjon var kombikupé, til erkefansens store irritasjon. Det var da vitterlig ikke kombikupeer Colin McRae, Richard Burns og Petter Solberg vant rally-VM med, må vite!

Subaru tente manges håp om en blodtøff, lav og bred sedan med WRX-konseptet de viste tidlig i fjor. Da den produksjonsklare WRXen var klar, gikk det et skuffelsens sukk over hele WRX-fanskaren. «Den ser jo helt … ordinær ut, bare med en svær spoiler!»

Jo, det er nok rett det. Men historisk er det slik WRXene alltid har vært. Oppjazzede Imprezaer – med stor vinge på akterdekket. Og det er ikke slik at WRXen jeg ser i bakspeilet er noen stygg bil. Forfra er den stram, med ganske elegante C-formede kjørelys, den lyserøde STi-logoen i grillen og selvsagt panser-scoopet.

Anonym Golf
Bak tydelig definerte forskjermer mister bilen litt piffen bakover, og bakenden er dominert av den allerede nevnte spoileren og fire enderør. Kanskje litt i overkant med et rør per sylinder, men la gå. Dessverre er ikke WRXen utstyrt med gullfelger – derimot med nesten sorte felger. Huff. De er pene i designen, men de drukner helt i de overraskende små hjulbuene.

For er det en av disse bilene som skal få prisen for forsiktig design er det nettopp den jeg sitter i – Golfen. Felgene er renere i designen, og bakfra kunne den nesten vært hvilken som helst Golf, bare med lett sotede baklykter. Når den lett gjenkjennelige røde grillstripa til GTI er borte, er det ikke mye som hinter til bilens ytelser – men fire rør bak har den fått. Fortsatt litt i overkant med et rør per sylinder, men la gå.

Turboforsinkelse
Det er liten tvil om at WRXen vekker mest oppsikt. I tillegg til den særs iøynefallende spoileren lager også WRXen mest lyd. Både utvendig og inne i kupeen. Men 18-tommerne gjør at støyen ikke er så ille som fryktet. Motoren brumler med solid bass på tomgang – nok til å sette i gang alarmen på en Skoda parkert i fellesgarasjen til Bil-kontoret.

Turboen plystrer og bokserlyden er herlig. I motsetning til mange andre moderne biler, har WRX en definert turbo-forsinkelse. Det er på 3000 omdreininger det skjer. Men turbo-kicket er ikke skremmende eller ubehagelig – bare akkurat nok til stede til å fortelle hva som skjer.

LES VIDERE:

- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng VW Golf R
- Testvurdering og poeng Subaru WRX STi


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: