[]
[] [firmabil.no] []

De 10 beste motorene


Jon Winding-Sørensen



Det er én utmerkelse bilindustrien virkelig tar på alvor under Detroit-utstillingen i januar. Det er Wards 10 Beste Motorer.

Wards Auto er vel den mest anerkjente informasjonssentralen for amerikansk bilbransje – uansett hva alle dere som leser Automotive News må tro. 

En av deres utadvendte prestisjeøvelser er den årlige utdelingen av «Årets Motor» - de velger vinnere i ti kategorier og bladets ansatte går ikke bare inn på konstruksjon og spesifikasjoner, de foretar også omfattende prøvekjøringer med disse motorene.

Det som er litt morsomt er at det ikke MÅ være flunkende nye motorer – her er det snakk om å være overlegen i en kategori, inntil en enda bedre konstruksjon dukker opp. 1,8-literen i Golf/Jetta er en slik motor, den fikk pris i fjor også.

Akkurat som Chevrolets V8, Fords 3-sylindrede og 3-liters dieselen i Ram 1500.

For folk flest
Det er forresten ett krav til, i tillegg til at motoren må være eksellent: det må sitte i biler som koster mindre enn 60.000 dollar. Dermed, skriver Wards litt trist, kommer ikke i motoren i Corvettes Z06 i betraktning neste år, den blir for dyr.

Men, som man ser, det er med ildsprutende eksemplarer i år i hvert fall. Dodge Challenger SRT Hellcat kommer under grensen. Dermed får vi 707-hesteren fra den kompressormatede 6,2-literen med på listen.

Det er forresten nesten helt gjennomgående i år: at motorene har kunstig åndedrett. Bortsett fra Stingray-motoren er det turbo eller mekanisk drevet kompressor rund baut.

Bortsett fra elmotoren. Selvfølgelig. Men også brenselcellene til Hyundai har en slags kompressorfunksjon om bord.

At denne kraftpakken er med blant motorer, bør vel forresten få Wards til å døpe om opplegget, kanskje til de ti beste drivlinjene (eller blir det da konflikt med å ta med transmisjoner i tillegg? En brenselcelle-stack er i hvert fall ikke en «Engine», akkurat som elmotoren i en i3 er en «Motor» og heller ikke en «Engine»).

Mange om beinet
I år har 37 motorer blitt vurdert. Alle fjorårets vinnere, pluss 27 nye. For eksempel hadde de med to av Volvos nye 2-litere, men den enklere T5 vant over den super-avanserte turbo-pluss-kompressor T6-enheten.

Bred momentkurve, silkemyk nok til premiumbruk og svært økonomisk. «Det er sjelden disse tre egenskapene møtes i en turbo-firer», skriver juryen. Det var derfor denne vant over storebror.

Når det gjelder de to ukonvensjonelle vinnerne er Wards spesielt imponert over det brede og flate dreiemomentkurven (249 Nm på topp) i BMW i3. Ganske enestående blant elmotorer. 

Og for første gang er en hydrogenbrenner med på listen.

Den vinner fordi den er så vanvittig ualminnelig. Hyundai-ingeniørene har utført et mesterstykke, både ved å pakke stacken så kompakt under fronten og ved å gi bilen en kjørefølelse som vil være fullstendig naturlig for alle som kjører den for første gang.

Dette er den komplette listen over 2015-vinnerne.

  • 127-kW Electric Motor (BMW i3)
  • 6.2L OHV V-8 (Chevrolet Corvette Stingray)
  • 6.2L Supercharged OHV V-8 (Dodge Challenger SRT Hellcat)
  • 1.0L Turbocharged DOHC 3-cyl. (Ford Fiesta)
  • 100-kW Fuel Cell (Hyundai Tucson FCV)
  • 1.5L Turbocharged DOHC 3-cyl. (Mini Cooper)
  • 3.0L Turbodiesel DOHC V-6 (Ram 1500 EcoDiesel)
  • 2.0L Turbocharged DOHC H-4 (Subaru WRX)
  • 1.8L Turbocharged DOHC 4-cyl. (Volkswagen Golf)
  • 2.0L Turbocharged  DOHC 4-cyl. (Volvo S60)

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: