[]
[] [firmabil.no] []

- Skal vinne WRC2


Odd Erik Skavold Lystad
Tekst og foto



- Nå skal jeg ut i verden, og da er det ikke vits å tenke på andreplassen, sier Anders Grøndal om satsingen i WRC2 fra neste år.

Anders Grøndal kunne i dag stolt avduke sin nye (Citroën) DS3 R5, sammen med den norske Citroën-sjefen Julius Hrasko.

Avdukingen fant sted hos Citroën-forhandleren Bilbutikken i Drammen, som også er støttespiller for Grøndal.

- Tre av mekanikerne på bilen min jobber her på Bilbutikken til vanlig, sier Grøndal til BilNorge.

Neste år skal Andres kjøre seks WRC-runder i det som kalles WRC2 – en klasse rett under WRC.

- WRC2 kjøres sammen med WRC, men vi får bare lov å ta poeng i seks løp – så da kjører vi seks løp, sier han.

WRC-rundene Grøndal skal kjøre er Sverige, Portugal, Italia, Finland, Spania og Wales – i tillegg til NM-rundene Sigdal, Sørland og Telemark.

Bilen Grøndal skal kjøre er bygd opp fra bunnen av som rallybil, og er ikke langt unna WRC-bilene.

- Den har litt lavere effekt, litt dårligere aerodynamikk og fem-trinns girkasse i stedet for seks-trinns, sier Grøndal om sin nye DS3 R5 (se spesifikasjoner i bunnen av artikkelen).

Kunnskapsbasen til Mads
Før WRC-rundene har Grøndal direkte kontakt med en som har lang erfaring med det gjeveste rallymesterskapet i verden: Mads Østberg.

- Jeg kommer til å ringe ham en del før noen av rundene, ja. Han kan fortelle meg om de forskjellige etappene, «der ligger den steinen som alle treffer første gang» og sånt, smiler Grøndal.

Far til Mads, Morten Østberg, driver rally-teamet Adapta, og er en viktig støttespiller for Grøndal.

- De har satt oss i kontakt med de riktige folkene i Citroën, de skal hjelpe med taktikk og de er en generelt god support, sier Grøndal.

- Jeg er helt sikker på at 2015 blir et bra år, sier Morten Østberg.

- Vi er stolte av å ha så mange norske førere på topp i WRC, og nå er jeg sikker på at Anders og Roger (Eilertsen, kartleser, red. anm.) skal bli med i den gruppen, sier Østberg.

Hårete mål
Grøndal og teamet har satt seg hårete mål foran neste års sesong. Under dagens presentasjon var det ingen tvil om hvor høyt de sikter: På veggen bak bilen sto det enkelt og greit: «Mål – vinne WRC2».

- Det er ikke vits å tenke andreplass eller tredjeplass. Vi kan like gjerne satse på gull, sier Grøndal, som samtidig innrømmer at en medaljeplassering i det hele tatt vil gjøre ham veldig fornøyd.

- Det er hard konkurranse. Veldig hard. Det er små marginer, og tøff motstand.

- Men jeg har et bra team, god kartleser, god bil … og jeg vet jeg kan kjøre fort, så hvorfor ikke?

Første konkurranse for Grøndal i sin nye DS3 R5 blir Sigdalsrally 17. januar.

DS3 R5:
Motor: 1,6 liter
Effekt/moment: 280+hk/450 Nm
Girkasse: 5-trinns sekvensiell girkasse
Vekt: 1230 kilo
Ytelser: 0-100 på ca. tre sekunder
Dekk: Pirelli

Anders Grøndal avduker sin nye bil, en DS3 R5, sammen med Brand Manager for Citroën Norge, Julius Hrasko:


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: