Audi A1 får ansiktsløft
MONACO: Drøyt fire år etter lanseringen får Audi A1 en facelift. De viktigste endringene er skjult under skallet. A1 er Audis svar på Mini fra BMW, men de to erkerivalene har gått hver sin vei når de har utarbeidet strategi for sine småbiler. Mini har klare retrotrekk, både når det gjelder utseende og kjøreegenskaper. A1 ligger nær opp til nyeste generasjon Mini når det gjelder størrelse, men de to bayerne har gjort ulike prioriteringer på flere områder. Hva slags bil er dette? A1 hører hjemme i det OFV klassifiserer som småbil-segmentet. Denne klassen utgjør rundt ti prosent av det totale nybilsalget i Norge og domineres av Toyota Yaris som har en markedsandel på over 25 %. Den er en typisk bybil for single og par som ikke har behov for stort bagasjerom og baksetekomfort. Motor / drivverk? A1 tilbys med seks alternative motorer med ytelser som spenner fra 90 til 192 hk, fire for diesel og to for bensin. Helt nytt nå er tresylindrede motorer for bensin og diesel, 1.0 TFSI og 1.4 TDI. Biler med disse motorene blir såkalte «innstegsmodeller» takket være lave CO2-utslipp som gir gunstige avgifter. Flere produsenter har den senere tiden lansert tresylindrede motorer, blant annet Ford og BMW. Audis bensinmotorer passer meget bra inn i A1 siden den er veldig lett (kun 88 kg) og har krefter nok for den kompakte bilen Standard girkasse med denne motoren er femtrinns manuell, men alle motorer kan mot pristillegg kombineres med dobbel clutch automatgir som på Audi-språket heter S tronic. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? Man merker umiddelbart at Audi A1 har kvaliteter tradisjonelle småbiler ikke kan matche. Det skyldes bruk av mer påkostede materialer og en mer avansert konstruksjon. Det gjør at A1, på tross av kompakte mål, oppleves som en premium-bil som er meget godt støydempet. Mennesker som er opptatt av bilens utseende har store valgmuligheter til å skreddersy en bil helt etter egne ønsker med hensyn til farger og materialer. Hvordan er den å kjøre? Bilen er smidig i bytrafikk, det er jo primært slike forhold den er bygget for. Men den mestrer også høye hastigheter på motorvei meget bra, og er leken og vil gjerne utfordres på svingete landevei. Nytt i forbindelse med faceliften er progressiv servostyring som tilpasser seg i forhold til hastighet. Vi kjørte en bil med S tronic girkasse som foretar raske skift og sørger for lavere forbruk enn man klarer med manuelt gir. Om ønskelig kan automatikken overstyres via hendler på rattet. Hvem passer den for? Single og par med begrenset plassbehov, og som primært bruker bilen til korte turer. De som ønsker å skille seg ut med en spesiell fargekombinasjon har store muligheter for det. Alder ingen hindring, både unge og tilårskomne vil finne seg til rette i en A1. Konkurrenter? Det fins et stort utvalg småbiler, men A1 har egentlig bare én direkte konkurrent – Mini. Begge er såkalte «premium» småbiler, men hovedforskjellen er at Mini har prioritert sportslighet mens Audi har gått for mer komfort. Dette liker vi: Høy opplevd kvalitet, gode kjøreegenskaper, morsom motor, kjapp girkasse. En typisk Audi. Dette liker vi ikke: Komforten i forsetene er god, men kompakte mål gjør baksetet uegnet for voksne. Det vil heller ikke være mulig å få inn et normalt barnesete her. Begrenset bagasjerom.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |