[]
[] [firmabil.no] []

Kul eller sedat sedan?


Terje Ringen



Stasjonsvogner i Cross Country-versjoner er populære hos Volvo. Men når de lanserer sin nye S60 Cross Country i Detroit neste uke, er jeg usikker på om de treffer spikeren like godt på hodet.

Volvo var tidlig ute med å bygge en Cross Country basert på V70 stasjonsvogn. Da modellen debuterte i 1997 var det vel bare Subaru som hadde noe tilsvarende, den gang som nå med en Legacy-basert Outback.

Siden har det kommet en rekke variasjoner over dette temaet, ikke minst fra Volkswagen-konsernet som har Allroad-modeller fra Audi, Scout-varianter fra Skoda og sist ut – Alltrack-derivater med VW-logo.

Pop oppskrift
Volvo har stor suksess i Norge med CC-varianter av både V70 og V40, og jeg er sikker på at den nylig lanserte V60 Cross Country også blir en suksess når den entrer markedet til sommeren.

Den modellen de nå slipper de første bildene av – S60 Cross Country – er jeg derimot langt mer usikker på. Kan en høy sedan med SUV-detaljer bli en suksess?

Nå skal jeg medgi at jeg aldri har skjønt meg på BMW X6 heller, men den er jo blitt en så stor suksess at de har valgt å følge samme oppskrift og bygge en X4

Slik jeg oppfatter Volvos bilder fortoner S60 Cross Country seg mer som en høy sedan enn som en SUV/Crossover ala X6/X4. Men det er mulig jeg får et annet inntrykk når jeg får se den i levende live.

Tester markedet
Volvo er nok heller ikke skråsikre på suksess, men det koster neppe en formue å designe et nytt chassis og noen plastbiter som skiller denne modellen fra en ordinær S60.

- Vi ønsker å utforske markedet med Cross Country-merkevaren vår. Vi gjorde dette i 1997 med V70 Cross Country. Det var introduksjonen av et helt nytt segment, sier Lex Kerssemakers, Senior Vice President Product Strategy and Vehicle Line Management hos Volvo Cars.

- Vi har gitt den nye modellen de samme gode kjøreegenskapene som de øvrige Cross Country-modellene, samtidig som den har fått et helt unikt sportslig og eventyrlystent uttrykk, sier han videre.

Som V60 Cross Country får også den sedan-baserte modellen 65 mm høyere sittestilling og bakkeklaring. De som ønsker maks fremkommelighet kan velge firehjulsdrift, men S60 Cross Country kan også leveres med drift bare på forhjulene.

S60 Cross Country leveres med 18- eller 19-tommers felger og høyprofilerte dekk for økt komfort, redusert veistøy og ekstra beskyttelse på røffe veier av den typen vi har mange av i Norge.

Tror på suksess
- I Norge har Cross Country-varianten av V40 fått meget god mottakelse. 4 av 10 solgte V40 er en Cross Country. Jeg tror S60 Cross Country er som skreddersydd for Norge, slik som V60 Cross Country også er det. Med CC i sedan-utgave åpner vi veien for et helt ny crossover-tradisjon, sier Rune Gutteberg Hansen, PR- og informasjonsdirektør i Volvo Car Norway.    

- CC-elementene og bakkeavstanden gjør seg godt på S60. Denne bilen vil trives like godt på en fjellvei som i bygatene. Den er allsidig og godt forberedt for slike forhold som så mange av oss liker her i landet, sier Gutteberg Hansen.

I første omgang lanseres S60 Cross Country som T5 (bensin) med 250 hk og firehjulsdrift samt D4 (diesel) med 190 hk og valg mellom forhjuls- og firehjulsdrift. Det er ikke utenkelig at flere varianter lanseres på et senere tidspunkt dersom modellen får en positiv mottagelse.

Prisene på Volvo S60 Cross Country i Norge er ikke klare, og kommer ifølge Gutteberg Hansen nærmere lanseringen i juni.   


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: