[]
[] [firmabil.no] []

Ny norsk bestselger


Jon Winding-Sørensen



På Detroit-utstillingen får vi den offisielle premieren på Teslas nye norske bestselger: S P85D. Med mengder av elektriske hester, og antydninger av husets egen styling-oppskrift.

Det eneste åpenbare å utsette på den nye Teslaen er navnet. I konkurransen om Detroit-utstillingens sløveste navn vil nok Mercedes vinne, med sin F Nullfemten (eller er det O-femten?) Luxury in Motion. 

Men seieren vil nok være knapp, med Tesla på en god annen plass. Jeg er ikke i tvil om at S P85D betyr noe – men hva? P kan jeg ikke en gang gjette på, men jeg VET at 85 verken betyr hestekrefter, toppfart eller kubikk – og jeg er også rimelig sikker på at D’en ikke står for Diesel.

Imponerende data
Men de harde katalogverdiene er greie: 691 hester, hvorav de første 470 betjener bakhjulene.  Den gjør hundre før sekundviseren har greid å komme frem til fire. Og i den utrolige – der har de gjort noe veldig riktig med navnevalget – «Insane Driving» modus gir den seg ikke før du er oppunder 250 km/t.

Drag Times i USA har allerede testet den nye bilen mot noe virkelig spennende, nemlig seg selv. Med andre ord: de har kjørt den både i Sport og Insane modus.

Som «Klin Gæærn» går den til 60 mph på 3,17 sekunder, som Sport bruker den 4,04.  Jeg vil kalle det resultatet veldig respektabelt også.

Den «normale» dieselutgaven eller hva den er, den uten P, altså Tesla S 85D, bruker 5,2 – ikke så galt det heller for en tung, schvær limousine.

(saken fortsetter)

Arrangert?
Det har forresten vært en annen YouTube-publisert aks-test med P85S også. Den første i USA som nådde en privat kunde. Der den gruser både Ferrarier og Lamboer.

Men akkurat de snuttene virker litt suspekte, for det er ganske åpenbart at han bak rattet på Teslaen er en helt annen enn eieren, Kevin Babineau, som står der og forteller om Hummerne sine og om Tesla Roadsteren han eide en gang. 

Det ser med andre ord litt arrangert ut.

Prakteksemplar
Bilen som står i Detroit ser ikke arrangert ut. Den ser ut som om Teslas sjefdesigner, Franz von Holzhausen (som på tross av navnet ikke kan et ord tysk!) virkelig har fått lov til å boltre seg litt.

En nydelig mørk rød finish, med mørke felger og karbonfiber detaljer på utsiden. Inni er det andre trimdetaljer i karbon, seter som ser skikkelige ut og Alcantara i taket.

Det er ganske sikkert at denne ikke blir billig. Men takket være at vi ønsker å bli kvitt litt eksos i noen av våre storbysentra, vil den bli billigere i Norge enn en slik bil egentlig har noen som helst rett til å være.

Her finner du norske priser og data for Model S i alle varianter

PS!

De fleste Tesla-eiere er enige om at baksetekomforten er langt fra optimal. Standardløsningen er hard, og man skal ikke være spesielt høy for å stange hodet i taket.

I Detroit viser Tesla en «executivepakke» med to separate bakseter som i tillegg er senket med 15 mm. Forutsetningen er at man bestiller Model S med premium interiør.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: